Flexflitspalen in Amsterdam: Een Succes dat Nederland Verrovert

Flexflitspalen in Amsterdam: Een Succes dat Nederland Verrovert

2024-12-03 binnenland

Amsterdam, dinsdag, 3 december 2024.
De flexibele flitspalen op 30 km/uur wegen in Amsterdam blijken zeer effectief. Justitie breidt de proef daarom uit naar heel Nederland, om de verkeersveiligheid verder te verbeteren.

Indrukwekkende resultaten

De flexflitsers in Amsterdam hebben hun waarde bewezen. In de eerste acht maanden van dit jaar werden maar liefst 527.502 hardrijders op de bon geslingerd[1]. Vooral op de Meibergdreef en de Diemerpolderweg waren de flexpalen bijzonder effectief, met respectievelijk 13.000 en 18.000 uitgedeelde boetes[1]. Dit heeft geleid tot een significante daling van de gemiddelde snelheid op deze wegen.

Landelijke uitrol

Verkeerswethouder Melanie van der Horst noemt het een doorbraak[1]. Het Openbaar Ministerie heeft besloten de succesvolle aanpak landelijk uit te rollen. Bij het kiezen van nieuwe locaties kijkt justitie naar drie cruciale factoren: een geloofwaardige weginrichting, aanwezige risico’s zoals oversteekplaatsen, en de combinatie met andere maatregelen zoals verkeerseducatie[1].

30 kilometer wordt de norm

Steeds meer Nederlandse gemeenten verlagen de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 50 naar 30 kilometer per uur[1]. De flexflitsers blijken hierbij een effectief handhavingsmiddel. Het aantal snelheidsboetes ligt nu al 11,7 procent hoger dan in heel 2023[1]. Opvallend is dat de tijdelijke flitspalen twee keer zo vaak in actie komen als hun vaste tegenhangers[1].

Bronnen


verkeersveiligheid flexflitspalen