KLM snijdt diep: Reorganisatie treft hele bedrijf

KLM snijdt diep: Reorganisatie treft hele bedrijf

2024-10-03 economie

Nederland, donderdag, 3 oktober 2024.
KLM kondigt ingrijpende reorganisatie aan. Kostenbesparingen en vereenvoudiging organisatie moeten prestaties verbeteren. Onzeker hoeveel banen verdwijnen. Vliegtuigen vol, maar capaciteit nog niet op pre-coronaniveau. Miljardeninvestering in schonere vliegtuigen voorlopig veilig.

pijnlijke maar noodzakelijke stappen

De aankondiging van KLM’s reorganisatie heeft de luchtvaartmaatschappij in de schijnwerpers gezet. President-directeur Marjan Rintel benadrukt dat deze maatregelen cruciaal zijn om KLM’s historische rol als luchtvaartpionier te behouden. Ondanks een groei in omzet, kampt KLM met stijgende kosten en een tekort aan personeel en materieel. Volgens Rintel zijn de vliegtuigen weliswaar vol, maar blijft de capaciteit achter vergeleken met de periode voor de coronapandemie[1]. De focus ligt op automatisering en mechanisering om de productiviteit te verhogen en het ziekteverzuim te verlagen. Of deze veranderingen zullen leiden tot ontslagen, blijft vooralsnog onduidelijk. Rintel noemt de stappen ‘pijnlijk voor elke collega’, wat wijst op de mogelijke impact op het personeel[2].

meer inkomsten, minder kosten

Naast kostenbesparing richt KLM zich op het verhogen van de inkomsten door meer intercontinentale vluchten aan te bieden. Het is de bedoeling dat dit niet ten koste gaat van het Europese netwerk[1]. Tegelijkertijd worden er opties overwogen zoals het schrappen van de bouw van een nieuw hoofdkantoor om kosten te besparen. Bovendien onderzoekt KLM de mogelijkheid om inkomsten te genereren via catering, met een potentieel van 100 miljoen euro per jaar. Passagiers zouden dan extra kunnen betalen voor maaltijden en snacks naast een gratis basisaanbod[2].

de uitdagingen voor de toekomst

De reorganisatie is een reactie op de snel veranderende luchtvaartmarkt en de gevolgen van de coronapandemie. KLM, onderdeel van Air France-KLM, is niet de enige luchtvaartmaatschappij die haar strategie moet heroverwegen in deze uitdagende economische omstandigheden[3]. De vakbonden, waaronder de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) en de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), zijn betrokken bij de gesprekken. Zij benadrukken het belang van het behoud van werkgelegenheid en kritische evaluatie van de plannen. KLM blijft vastberaden om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit en een concurrerend en duurzaam bedrijf te blijven[3].

Bronnen


nos.nl www.nu.nl KLM reorganisatie www.unie.nl