Tweede Kamer blokkeert kerst-besluit over Lelystad Airport terwijl Schiphol miljardenfactuur dreigt

Tweede Kamer blokkeert kerst-besluit over Lelystad Airport terwijl Schiphol miljardenfactuur dreigt

2025-12-10 politiek

Den Haag, woensdag, 10 december 2025.
Een Kamermeerderheid van 76 zetels eist dat het demissionaire kabinet-Schoof geen besluit neemt over vakantievluchten op Lelystad Airport. Minister Tieman wil voor kerst nog besluiten, maar de Kamer vindt dit ongepast voor een dubbel demissionair kabinet. Schiphol-topman Van Oord waarschuwt: zonder vakantievluchten moet Defensie het vliegveld uitkopen voor meer dan een miljard euro.

Kamermeerderheid stopt demissionair kabinet

Het verzet tegen minister Tieman kwam woensdag tijdens het vragenuur naar buiten [1]. Zoals eerder gemeld tijdens het parlementaire vragenuur (https://dgki.nl/52017e7-Tweede-Kamer-vragenuur/), stond Lelystad Airport centraal in de Kamervragen. Nu heeft Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks-PvdA) donderdag een motie ingediend die het demissionaire kabinet oproept geen besluit te nemen [1]. D66, CDA, ChristenUnie, PvdD, SP, 50PLUS en Volt ondertekenden de oproep [1]. Deze partijen vertegenwoordigen samen 76 zetels - een nipte meerderheid in de Kamer [1]. “Dat is echt niet gepast voor een minister die dubbel demissionair is”, zegt Kröger [2]. De Kamer heeft al twee keer gezegd dat Lelystad Airport niet open mag voor commerciële luchtvaart [2]. Minister Tieman wil echter zijn handen vrij houden en gaat eerst in beraad binnen het kabinet [2].

Schiphol dreigt met miljardenfactuur voor Defensie

Schiphol-topman Pieter van Oord bracht woensdag slecht nieuws voor het ministerie van Defensie [3][4]. Als er geen vakantievluchten komen op Lelystad Airport, “dan moet Defensie ons uitkopen en dat kost een miljard” [3]. Van Oord legt uit: “Het is niet onze opdracht als Schiphol Group om militaire luchthavens te runnen” [4]. De miljardenclaim bestaat uit compensatie voor de grond, luchtverkeersleiding en bedragen voor provincie en gemeente Lelystad [4]. Dit bedrag kwam eerder al aan bod in een Kamerdebat in september, toen staatssecretaris Tuinman sprak over “een significant bedrag” [4]. Voor Schiphol is de zaak simpel: zij zijn er om Nederland te verbinden met de wereld, niet om Volkel of Leeuwarden te beheren [3].

Natuurvergunning blokkeert opening nog altijd

Zelfs als het kabinet vakantievluchten toestaat, blijft opening onzeker door een ontbrekende natuurvergunning [5]. “Het is op dit moment nog niet mogelijk om een natuurvergunning voor Lelystad Airport te geven”, meldt een woordvoerder van het ministerie [5]. Eerst moet bewezen worden dat de stikstofruimte niet nodig is voor natuurherstel [5]. Stichting Red de Veluwe eist handhaving bij de rechtbank van Arnhem, met een uitspraak begin 2026 [5]. Minister Tieman erkende woensdag dat er nog obstakels zijn, zoals de omgang met boeren die gedupeerd zijn in de stikstofcrisis [4]. Ironisch genoeg investeerde Lelystad Airport al ongeveer 100 miljoen euro in infrastructuur - een verlengde landingsbaan, nieuwe taxibaan en terminal [5]. Het vliegveld dat klaar is, maar nog steeds niet mag vliegen.

Bronnen


Lelystad Airport demissionair kabinet