A27 Verbredingsplan Opgeschort: Raad van State Eist Betere Stikstofonderbouwing

Utrecht, woensdag, 30 april 2025.
De Raad van State heeft de verbreding van de A27 bij Amelisweerd stilgelegd. Minister Madlener moet de stikstofuitstoot opnieuw onderbouwen. Bezwaar komt van milieu- en natuurorganisaties. Kabinet heeft zes maanden voor herziening.
Raad van State grijpt in bij A27-plannen
De Raad van State heeft op 30 april 2025 de plannen voor de verbreding van de snelweg A27 bij Amelisweerd stilgelegd. Minister Madlener moet in de komende zes maanden met een overtuigende onderbouwing komen over hoe de uitstoot van stikstof door het project wordt gecompenseerd[1][2][3][4]. De bezwaren komen voornamelijk van milieu- en natuurorganisaties die zich zorgen maken over de negatieve impact op nabijgelegen natuurgebieden zoals de Veluwe en de oude eikenbossen[5]. In een fel debat is eerder gebleken dat het project al veel weerstand ontmoette[6][7].
Milieuorganisaties eisen actie
Organisaties zoals Natuur & Milieu eisen nu dat Minister Madlener het asfaltplan definitief loslaat, roepend om duurzame oplossingen[1][2]. De verbreding van de A27 omvat onder meer de aanleg van vier extra rijstroken, wat leidt tot kap van bomen in het Amelisweerd-bos[3]. Actiegroepen beschouwen het project als ‘onnodig en megalomaan’, terwijl de regering nog steeds vasthoudt aan het verbeteren van de verkeersdoorstroming[4]. Dit besluit kan aanzienlijke vertragingen en financiële implicaties hebben voor de wegbeheerder, Rijkswaterstaat[6].
Politieke en maatschappelijke impact
Het stilleggen van dit project kan het kabinet Madlener in een lastig parket brengen, vooral met de toenemende druk van zowel politiek als publiek[3][5]. Sinds 2019 spelen dezelfde zorgen over stikstofberekeningen al, en de noodzaak om de economische groei te ondersteunen zonder milieuschade blijft een uitdaging[7][8]. Het kabinet heeft nu zes maanden om overtuigende antwoorden te vinden en te voorkomen dat het project definitief wordt afgeblazen[2][4].