Trump's importtarieven: Nederland haalt opgelucht adem, VS krijgt de klappen
Washington, donderdag, 28 november 2024.
Terwijl Donald Trump dreigt met drastische importtarieven tot 25% voor Canada, Mexico en China, blijft de impact op Nederland verrassend beperkt. Het CPB voorspelt slechts 1,5% handelsverlies voor Europa, met Nederland dat daar zelfs nog onder zit. De grootste verliezer? Amerika zelf.
Nederland ademt opgelucht
Volgens het Centraal Planbureau (CPB) is de invloed van Trump’s importtarieven op Nederland niet zo desastreus als aanvankelijk gevreesd. Terwijl Trump zijn spierballen laat rollen met tarieven die oplopen tot 25% voor Mexico en Canada, blijft het verlies voor de Europese Unie beperkt tot een kleine 1,5%[1]. Voor Nederland zelfs nog iets minder. Dit betekent dat de tulpenhandel en kaasexport voorlopig veilig zijn. Maar de echte vraag is: hoe zal de Amerikaanse economie reageren op deze heffingen? Het lijkt erop dat de impact daar veel groter zal zijn, met stijgende kosten voor consumenten en verstoringen in de toeleveringsketen[1].
Internationale zorgen over handelsoorlog
Niet alleen Europa, maar ook landen als China en Duitsland houden hun adem in. Deze grootmachten zoeken naar een dialoog met Trump om een wereldwijde handelsoorlog te voorkomen[2]. De angst is dat de hoge tarieven de wereldeconomie kunnen verstoren, wat leidt tot een kettingreactie van vergeldingsmaatregelen. China, dat al een 10% verhoging bovenop bestaande heffingen tegemoet kan zien, is bezorgd dat de economische banden verder onder druk komen te staan[2].
Impact op de Amerikaanse economie
De tarieven lijken vooral Amerika zelf te treffen. Het is ironisch dat de maatregelen bedoeld zijn om de lokale industrie te beschermen, maar in werkelijkheid kunnen ze de Amerikaanse economie vertragen. Met hogere kosten voor geïmporteerde goederen, zoals auto-onderdelen uit Mexico en fossiele brandstoffen uit Canada, stijgen de prijzen voor Amerikaanse consumenten[3]. Bovendien dreigen vergeldingsmaatregelen van de getroffen landen, wat de export van Amerikaanse goederen onder druk zet[4].