Nederlandse toezichthouders hebben in heel 2024 geen enkele illegale fatbike aangepakt

Nederlandse toezichthouders hebben in heel 2024 geen enkele illegale fatbike aangepakt

2025-11-10 binnenland

Nederland, maandag, 10 november 2025.
Ondanks beloftes van strenger toezicht pakten ILT en NVWA dit jaar nul illegale fatbikes aan. Geen inbeslagnames, geen boetes, geen sancties. Chinese fatbikes blijven de markt overstromen terwijl experts zeggen dat het ‘kinderlijk eenvoudig’ blijft om illegale modellen te kopen via platforms als AliExpress en TikTok. Van de geschatte 500.000 fatbikes in Nederland komen er 200.000 tot 250.000 via de zwarte handel. Pas vanaf december starten eindelijk gezamenlijke controles tussen beide toezichthouders.

Toezichthouders zitten stil terwijl illegale fatbikes de markt overspoelen

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft dit jaar geen aanleiding gehad om onveilige elektrische fietsen in beslag te nemen [1][2]. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zegt slechts één toezichtproject gepland te hebben [2]. Dit terwijl spotgoedkope Chinese fatbikes de markt blijven overspoelen. In 2024 onderschepte de douane nog 16.500 illegale Chinese fatbikes [2], maar dit jaar viel dat cijfer terug naar nul inbeslagnames door toezichthouders. Bol.com verwijderde wel 121 advertenties van illegale fatbikes [2], maar volgens ‘fatbikekoning’ Armando Muis van La Souris is dat het topje van de ijsberg [2]. Illegale modellen met 1000 Watt motor zijn binnen enkele dagen leverbaar via AliExpress, TikTok en Snapchat [2].

Zwarte handel domineert fatbikemarkt met honderdduizenden illegale exemplaren

Van de geschatte 500.000 fatbikes in Nederland komen er 200.000 tot 250.000 via de zwarte handel [2]. De RAI Vereniging meldt dat er alleen al in 2024 legaal 111.000 fatbikes werden verkocht, wat 13.059 procent van alle fietsverkopen uitmaakte [2]. Op de markt in Beverwijk worden honderden fatbikes verkocht, vaak opgevoerd en zonder btw en invoerrechten [2]. Een verkoper daar zegt: ‘Als ze op zijn bij de groothandel, moet ik ze bij een ander mannetje halen, en die is duurder’ [2]. Het probleem speelt zich af in heel Nederland, maar concrete locaties waar nu gecontroleerd wordt zijn er niet.

December 2024 brengt eindelijk gezamenlijke controles

Komende maand gaan ILT en NVWA eindelijk samen optreden, met gezamenlijke controles die eind 2025 starten [2]. Mels van Hoolwerff van het Nederlandse merk Phatfour is duidelijk: ‘De ILT en NVWA hebben veel te lang zitten slapen’ [2]. De RAI Vereniging benadrukt dat handhaving de basis van de aanpak blijft [2]. Veel gemeenten pakken inmiddels de overlast van fatbikes lokaal aan, wat volgens de BOVAG bemoedigend is [2]. Voor consumenten verandert er voorlopig weinig: het blijft kinderlijk eenvoudig om illegale fatbikes te kopen [1][2].

Bronnen


fatbikes toezicht