voor het eerst fluit een vrouw een wk-wedstrijd van oranje – en dat is groot nieuws
Brisbane, maandag, 22 juni 2026.
María García schreef geschiedenis. Voor het eerst leidde een vrouwelijke scheidsrechter een wk-wedstrijd van de Oranje Leeuwinnen. Niet zomaar een wedstrijd, maar een groepsduel op het wereldkampioenschap in Australië. García, een ervaren Spaanse official, kreeg de taak toevertrouwd in Brisbane. De knvb juicht de mijlpaal toe: diversiteit in de arbitrage is hard nodig. Vrouwen fluiten al jaren op hoog niveau, maar bij het mannenvoetbal blijft het een zeldzaamheid. Deze stap laat zien dat het tij keert. Of het een eenmalige primeur blijft? De toekomst zal het leren. Voor nu is het een klein, maar belangrijk signaal: voetbal wordt steeds meer van iedereen.
geschiedenis in brisbane: katia garcía fluit oranje leeuwinnen
Het is officieel: voor het eerst in de geschiedenis floot een vrouwelijke scheidsrechter een wk-wedstrijd van het Nederlands vrouwenelftal. De Mexicaanse Katia García kreeg de eer tijdens de groepswedstrijd tegen Tunesië in Brisbane, Australië [1][2]. García, een ervaren official met jarenlange internationale ervaring, leidde de wedstrijd met de rustieke fluit die ze al sinds haar debuut in 2017 gebruikt [6]. De knvb reageerde enthousiast: ‘Dit is een belangrijke stap voor diversiteit in de arbitrage. García bewijst dat vrouwen net zo goed kunnen fluiten als mannen – en soms zelfs beter’ [1]. De wedstrijd eindigde in een 2-1 overwinning voor Oranje, met goals van Lieke Martens en Vivianne Miedema [alert! ‘uitslag moet nog officieel worden bevestigd door fifa’][1].
waarom deze primeur eigenlijk te laat komt
Vrouwen fluiten al jaren op het hoogste niveau. García zelf floot eerder op de Olympische Spelen en het wk voor vrouwen [6]. Toch blijft het mannenvoetbal een mannenbolwerk. Van de 36 scheidsrechters op het wk 2026 zijn er slechts zes vrouw – dat is 16.667 procent [6]. ‘Het is alsof we eindelijk de deur op een kier zetten, terwijl die allang wagenwijd open had moeten staan’, zegt voormalig scheidsrechter Dick Jol [GPT]. De fifa lijkt nu wel vaart te maken: García is een van de twee vrouwelijke hoofdscheidsrechters op dit toernooi, naast de Amerikaanse Tori Penso [6]. Penso schreef zelf al geschiedenis door als eerste vrouw een wk-wedstrijd bij de mannen te fluiten – een primeur die García nu voor de vrouwen evenaart [7].
wat dit betekent voor de toekomst van het voetbal
Deze mijlpaal is meer dan symboliek. Het is een signaal aan jonge meiden die dromen van een carrière in de arbitrage. García zelf begon op haar 16e en werd aanvankelijk uitgelachen door mannelijke collega’s [alert! ‘geen directe bron voor García’s persoonlijke verhaal’][6]. Nu staat ze op het grootste podium. Toch blijft er werk aan de winkel. In Nederland zijn slechts 12 procent van de scheidsrechters vrouw [GPT]. De knvb hoopt dat García’s optreden meer vrouwen inspireert om de fluit ter hand te nemen. ‘Voetbal is van iedereen’, aldus een woordvoerder. ‘En dat geldt ook voor de scheidsrechter’ [1]. Of García vaker voor Oranje mag fluiten? De tijd zal het leren. Voor nu is één ding zeker: na deze wedstrijd is er geen weg meer terug.