Na zeven jaar wachten begint vandaag eindelijk de strafzaak tegen de makers van de dodelijke stint

Na zeven jaar wachten begint vandaag eindelijk de strafzaak tegen de makers van de dodelijke stint

2025-12-09 binnenland

Den Bosch, dinsdag, 9 december 2025.
Vandaag start in Den Bosch de rechtszaak tegen twee bedrijven die de stint maakten en verkochten. In 2018 kwamen vier kinderen om het leven toen hun stint werd geraakt door een trein in Oss. Het Openbaar Ministerie vervolgt de bedrijven voor het bewust verkopen van een onveilig voertuig en valsheid in geschrifte. De zaak duurde zeven jaar omdat het dossier 32 mappen en duizenden pagina’s omvat. Nabestaanden krijgen donderdag de kans om hun verhaal te vertellen aan de rechter.

Families wachtten zeven jaar op gerechtigheid

De nabestaanden van Dana (8), Liva (4), Fleur (6) en Kris (4) hebben eindelijk hun dag in de rechtbank [1][2]. Op 20 september 2018 werden de vier kinderen gedood toen hun stint werd geraakt door een trein bij een spoorwegovergang in Oss [3][4]. Een 11-jarig meisje genaamd Indy en de begeleidster raakten zwaargewond [4]. ‘Ze zijn er enorm aan toe dat het proces gaat beginnen. Dat er eindelijk mensen ter verantwoording worden geroepen’, zegt Lars Walder van stichting ‘Namens de Familie’ [2]. De impact van het ongeluk speelt nog steeds dagelijks een rol in hun leven, zeven jaar later [2]. Donderdag krijgen de families de kans om rechtstreeks hun verhaal te delen met de stint-producenten en de rechtbank [2].

Bedrijven wisten van gebreken maar zwegen

Het Openbaar Ministerie vervolgt twee bedrijven en hun leidinggevenden, waaronder stint-oprichter Edwin Renzen [3]. De aanklachten zijn zwaar: opzettelijk verkopen van schadelijke goederen en valsheid in geschrifte [1][3]. Uit onderzoek bleek dat de stints niet voldeden aan veiligheidseisen - de remmen werkten niet goed en het voertuig kon onbedoeld vertragen of stilstaan [3]. In 2011 meldden de makers ten onrechte aan het ministerie dat de stint wél voldeed aan de veiligheidseisen [3]. Na het ongeluk in 2018 zouden ze de handleiding hebben vervalst door verwijzingen naar veiligheidseisen eruit te halen [3]. Edwin Renzen blijft echter zelfverzekerd: ‘We hebben altijd meegewerkt aan alle onderzoeken. Dat het nu aan de rechtbank wordt voorgelegd is goed. Dan kijkt een onafhankelijke partij naar de feiten’ [1].

Nieuwe stint-variant veel veiliger maar vertrouwen geschaad

De rechtszaak duurde zo lang omdat het onderzoek complex was - het dossier telt 32 mappen met duizenden pagina’s [1]. Na het ongeluk verdween de stint van de straten, maar sinds 2020 rijdt er een opvolger rond: de BSO-bus [1][2]. Deze nieuwe variant is ‘duidelijk anders en veel veiliger’ met riemen, bevestigingspunten voor kinderen en veiligheidsbalken bovenop [2]. Bestuurders moeten nu minimaal 18 jaar zijn en een verplichte rijvaardigheidscursus volgen [1]. Tot 1 januari 2026 mogen er tijdelijk 10 kinderen mee in plaats van 8, daarna wordt dit weer teruggebracht naar 8 [1]. Maar het vertrouwen is geschaad - als ouders nu een BSO-bus zien rijden, roept dat soms nog herinneringen op aan het drama [2].

Bronnen


strafzaak Stint-ongeluk