China geeft toe na chipoorlog met Nederland en heropent cruciale toeleveringsketen

China geeft toe na chipoorlog met Nederland en heropent cruciale toeleveringsketen

2025-11-01 economie

Nijmegen, zaterdag, 1 november 2025.
Na weken van diplomatieke spanning heft China het exportverbod op Nexperia-chips gedeeltelijk op. Het conflict ontstond toen Nederland in september de Chinese topman van chipfabrikant Nexperia wegstuurde wegens veiligheidsredenen. China sloeg terug met een exportban die Europese autofabrikanten deed vrezen voor productiestops. Nu blijkt dat 49% van alle elektronische onderdelen in de Europese auto-industrie van Nexperia komt. De doorbraak kwam na een ontmoeting tussen Xi Jinping en Donald Trump in Zuid-Korea op 1 november, waarbij beide landen overeenkwamen de handelsoorlog te temperen. Chinese bedrijven kunnen nu uitzonderingen aanvragen voor chipexporten die aan bepaalde criteria voldoen.

Van handelsoorlog naar compromis

De chipoorlog tussen China en Nederland escaleerde in september toen Nederland een koude oorlogswet gebruikte om Nexperia over te nemen [1]. China reageerde furieus door alle Nexperia-chips te blokkeren voor herimport naar Europa [2]. Dit raakte Europa hard: ongeveer 70 procent van alle chips die in Nederland worden gemaakt, gaat eerst naar China voor afwerking en komt dan terug [1]. Europese autofabrikanten sloegen alarm. Zonder deze chips zouden productielinjen stilliggen binnen enkele weken [1]. De European Automobile Manufacturers’ Association waarschuwde dat leveranciers geen onderdelen konden maken zonder Nexperia-chips [1]. China’s ministerie van Handel zei zaterdag 1 november dat het uitzonderingen wil verlenen voor exports die aan criteria voldoen [3]. Het ministerie spoorde getroffen bedrijven aan om contact op te nemen voor zo’n uitzondering [3].

Trump en Xi breken de impasse

De doorbraak kwam na een ontmoeting tussen Chinese president Xi Jinping en Amerikaanse president Donald Trump op donderdag in Busan, Zuid-Korea [3]. De Wall Street Journal meldde zaterdag dat Nexperia weer chips kan versturen onder een raamovereenkomst uit die gesprekken [3]. Amerika beloofde zijn 50 procent dochterondernemingsregel een jaar op te schorten [3][4]. Deze regel, ingevoerd eind september, raakte bedrijven die voor minstens de helft eigendom zijn van entiteiten op Amerika’s zwarte lijst [3]. Nexperia’s Chinese eigenaar Wingtech stond sinds december op die lijst [3]. China’s handelsdepartement zei dat het bedrijven in moeilijkheden verwelkomt om contact op te nemen [5]. Ze zullen elke situatie individueel bekijken voor mogelijke uitzonderingen [5].

Wat dit betekent voor jouw auto

Voor gewone consumenten betekent dit goed nieuws. Nexperia levert cruciale onderdelen voor auto’s, industriële apparatuur en consumentenelektronica [2]. Het bedrijf controleert bijna de helft van alle elektronische componenten in Europese auto’s - 49 procent om precies te zijn [2]. Zonder deze chips zouden nieuwe auto’s schaars en duur worden. Denk aan vertraging bij je nieuwe Tesla of BMW. China benadrukte zaterdag dat Nederland’s ‘ongepaste inmenging in bedrijfszaken’ de huidige chaos in mondiale toeleveringsketens veroorzaakte [4][5]. Beijing positioneert zichzelf als de verantwoordelijke grootmacht die internationale stabiliteit nastreeft [5]. Of dit compromis houdt, hangt af van hoe beide landen de criteria voor uitzonderingen interpreteren. Voor nu kunnen Europese autofabrikanten weer ademhalen.

Bronnen


handelsspanning chipexport