Blokker-franchisenemers in Overijssel kiezen voor een eigen toekomst

Zwolle, dinsdag, 15 juli 2025.
Overijsselse Blokker-franchisenemers maken vandaag een drastische strategische keuze. Na het faillissement van Blokker eind vorig jaar weigeren ze deel uit te maken van het ‘nieuwe Blokker’ en kiezen voor een zelfstandige toekomst. Van de oorspronkelijke 45 franchisevestigingen heeft slechts een derde aangegeven verder te willen gaan onder de Blokker-formule. De ondernemers in Overijssel behoren tot de twee derde die een eigen weg inslaan, wat een significante verschuiving betekent in de Nederlandse detailhandelsmarkt.
Strategische verschuiving in retaillandschap
De Blokker-franchisenemers in Overijssel hebben vandaag definitief besloten om niet verder te gaan met het ‘nieuwe Blokker’. Van de oorspronkelijk 45 franchisevestigingen zal slechts 26.667% doorgaan onder de Blokker-formule [1][2]. De ondernemers kiezen voor een eigen toekomst, wat een significante verschuiving betekent in de Nederlandse detailhandelsmarkt [3]. Retail-experts zoals Paul Moers wijzen erop dat de traditionele formule niet meer werkt in de huidige competitieve markt [3].
Toekomstperspectieven voor franchisenemers
Olaf Zwijnenburg van Rabobank adviseert ondernemers alleen door te gaan als hun winkel sterk afhankelijk is van de Blokker-merknaam en ze geloven in de nieuwe strategie [3]. Sommige franchisenemers overwegen over te stappen naar concurrerende formules zoals Marskramer [2]. De nieuwe Blokker-eigenaar Roland Palmer heeft plannen om 30 tot 40 eigen winkels te openen en zoveel mogelijk van de oorspronkelijke 45 franchisewinkels te behouden [2].
Uitdagingen voor de detailhandel
De situatie bij Blokker illustreert de uitdagingen in de moderne retailwereld. Concurrentie van online platforms zoals Bol.com en buitenlandse webwinkels maakt het steeds moeilijker voor traditionele winkelbedrijven [3]. Dirk Mulder van ING stelt dat het ‘onmogelijk of heel moeilijk’ wordt om als alleenstaande winkel verder te gaan [3].