Lay's Raises Eyebrows with Cardboard Packaging and Price Increase

Lay's Raises Eyebrows with Cardboard Packaging and Price Increase

2025-05-29 economie

Nederland, donderdag, 29 mei 2025.
Lay’s chips in nieuwe kartonnen verpakkingen zorgen voor ophef door een prijsstijging van 54% per kilo. Consumenten uiten hun onvrede over de kosten, ondanks de duurzame intenties van het merk.

Gepeperde Discussie Rond Kartonnen Verpakking

De overstap van Lay’s naar kartonnen verpakkingen heeft geleid tot flink wat ophef onder snacksoktenden. De chips worden nu verpakt in een hersluitbaar kartonnen doosje, wat volgens Lay’s een duurzamer alternatief is ten opzichte van de klassieke plastic zakken. Echter, consumenten storen zich vooral aan de prijsstijgingen, waarbij een kilo Lay’s chips in een doos nu zo’n 54% meer kost dan voorheen 75.897[1][4]. Deze verandering is een doorn in het oog voor velen, die hun ongenoegen uiten op sociale media [2][6].

Consumentenbeklag en ‘Krimpflatie’

Veel consumenten voelen zich benadeeld doordat ze nu fors meer betalen voor dezelfde hoeveelheid chips. Snack-influencer Eke Bosman spreekt zelfs van ‘krimpflatie’, waarbij consumenten minder product krijgen voor meer geld. Velen vrezen dat deze trend slechts een voorbode is van meer prijsverhogingen elders in de markt [2][3][5]. PepsiCo, het bedrijf achter Lay’s, heeft zich nog niet uitgesproken over de negatieve reacties en lijkt zich voorlopig te hullen in stilzwijgen [1].

Milieubewust of Winstdwang?

Ondanks tegenwerpingen over de gestegen kosten, beweert Lay’s dat de nieuwe verpakking beter is voor het milieu. Karton is beter te recyclen, maar weegt wel meer, wat het transport duurder en minder duurzaam kan maken [6]. Bovendien missen consumenten het karakteristieke geluid van de chipszak, dat volgens sommigen bijdraagt aan de eetervaring. Terwijl de discussie voortduurt, laat dit geval een grotere spanning zien tussen duurzaamheid en betaalbaarheid [7][8].

Bronnen


Lay's verpakkingen consumentenkritiek