Nederlandse chipfabrikant veroorzaakt wereldwijde autocrisis door Chinese leveringsstop

Nederlandse chipfabrikant veroorzaakt wereldwijde autocrisis door Chinese leveringsstop

2025-11-01 economie

Nederland, zaterdag, 1 november 2025.
Nexperia stopte op 29 oktober 2025 met het leveren van wafers aan zijn Chinese fabriek in Dongguan. Dit gebeurde nadat de Nederlandse regering in september controle overnam van het bedrijf vanwege veiligheidszorgen. China sloeg terug door alle export van Nexperia-chips te blokkeren. Europese autofabrikanten zoals BMW, Volkswagen en Mercedes waarschuwen nu voor productiestops binnen enkele dagen. Het bedrijf levert jaarlijks meer dan 100 miljard chips die cruciaal zijn voor airbags, stoelverstelling en andere auto-onderdelen. De crisis toont hoe geopolitieke spanningen directe gevolgen hebben voor dagelijkse productie.

Betalingsconflict escaleert tot wereldwijde crisis

De Nederlandse chipmaker Nexperia zette op 26 oktober 2025 de kraan dicht naar zijn Chinese fabriek in Dongguan [1][2]. Interim-CEO Stefan Tilger schreef klanten op 29 oktober dat de leveringsstop kwam door “het falen van het lokale management om afgesproken contractuele betalingstermijnen na te komen” [1][2]. Deze fabriek in Dongguan is een van de grootste ter wereld en was goed voor ongeveer de helft van Nexperia’s totale productie voordat de crisis uitbrak [8]. Ongeveer 70% van alle chips die Nexperia in Nederland produceert, wordt verpakt in China [4][9]. Dat betekent dat deze blokkade doortrilt naar fabrieken wereldwijd. De timing kon niet slechter: autofabrikanten waarschuwen dat productielijnen binnen dagen stil kunnen vallen als de leveringen niet hervatten [1][5].

Autoindustrie houdt adem in

Grote automakers voelen de pijn al. Honda stopte op 29 oktober de productie in een Mexicaanse fabriek en past nu ook de productie in de VS en Canada aan [3]. Stellantis, het bedrijf achter Jeep, heeft een “war room” opgezet om de situatie te monitoren [3][4]. Nissan zegt voorlopig nog genoeg chips te hebben [3][4]. De Duitse auto-industrie associatie VDA vreest “significante productiebeperkingen in de nabije toekomst, en mogelijk zelfs productiestops” als de Nexperia-situatie niet snel opgelost wordt [1]. EU-techcommissaris Henna Virkkunen benadrukt dat “het aanleggen van voorraden en diversificatie van leveringen cruciaal zijn voor onze collectieve veerkracht” [1]. De Europese autolobby ACEA waarschuwde op 30 oktober voor “onmiddellijke verstoringen” van de autoproductie omdat het tekort aan cruciale chips “dag na dag erger wordt” [2].

Diplomatiek touwtrekken om oplossing

EU-handelscommissaris Maroš Šefčovič zoekt deze week contact met Chinese en Nederlandse officials om de crisis op te lossen [5][6]. De gesprekken vinden plaats in Brussel [6]. Het Witte Huis kondigde aan dat Nexperia’s Chinese fabrieken de leveringen zullen hervatten, volgens een bron [3]. Dit kwam na een top tussen president Trump en de Chinese leider Xi Jinping in Zuid-Korea [3]. Het Chinese ministerie van Handel liet weten: “Als verantwoordelijk groot land houdt China volledig rekening met de veiligheid en stabiliteit van binnenlandse en internationale productie- en toeleveringsketens” [3]. Nederlandse officials benadrukken dat de leveringsstop een “bedrijfsbeslissing” is en dat de staatsinterventie gericht is op “het behoud van productiecapaciteit” [4]. Of deze diplomatieke inspanningen slagen, wordt duidelijk in de komende dagen.

Bronnen


halfgeleiders Nexperia