Landelijke mobieleNetwerk-chaos: Odido worstelt met dubbele systeemstoring

Amsterdam, woensdag, 25 juni 2025.
Telecomprovider Odido werd getroffen door twee grootschalige netwerkuitval op woensdag. De eerste storing rond 09:00 uur veroorzaakte onbedoeld een tweede netwerkprobleem, waardoor tienduizenden klanten urenlang geen mobiel internet of telefonie hadden. Het bedrijf loste de problemen geleidelijk op en sloot een cyberaanval uit. Opmerkelijk is dat de storing samenviel met de NAVO-top in Den Haag, maar er werd geen verband gelegd.
Eerste storing leidt tot netwerkproblemen
Odido werd woensdag getroffen door twee grote netwerkproblemen die het mobiele internet en telefonie platlegden. De eerste storing begon rond 09:00 uur en werd aanvankelijk opgelost [1][2]. Echter, de oplossingsmethode veroorzaakte onbedoeld een tweede storing. Bij het herleiden van netwerkverkeer ontstond een overbelasting van andere systemen, waardoor tienduizenden klanten opnieuw geen verbinding hadden [3][4].
Geleidelijke terugkeer van diensten
Odido meldde rond 12:30 uur de tweede storing op zijn eigen forum [2]. Het bedrijf begon klanten ‘gecontroleerd’ terug te plaatsen op het netwerk, met de verwachting dat alle diensten binnen een uur zouden worden hersteld [5][6]. Een woordvoerder benadrukte dat er geen aanwijzingen waren voor een cyberaanval, ondanks de storing tijdens de NAVO-top in Den Haag [7].
Bredere impact van de storing
De netwerkproblemen troffen niet alleen Odido, maar ook zijn dochterbedrijven Simpel en Ben [2][3]. Op Allestoringen.nl kwamen tienduizenden meldingen binnen [4][5]. Andere providers zoals KPN en VodafoneZiggo ontkenden zelf problemen te hebben [3]. Voor klanten betekende dit urenlang geen mobiel internet of telefonische bereikbaarheid, een vervelende onderbreking in hun dagelijkse communicatie.