Een verkeersboete van 300 euro wordt plotseling 900 euro en justitie weigert dit aan te passen

Een verkeersboete van 300 euro wordt plotseling 900 euro en justitie weigert dit aan te passen

2025-12-01 binnenland

Den Haag, maandag, 1 december 2025.
Verkeersboetes verdrievoudigen automatisch wanneer je te laat betaalt. Een boete van 300 euro groeit naar 450 euro na acht weken, en wordt 900 euro na de tweede aanmaning. Deze verhogingen leveren justitie 135 miljoen euro per jaar op. Commerciële incassobureaus mogen maximaal 15 procent extra rekenen, maar de overheid kent geen limiet. Experts noemen dit onrechtvaardig omdat vooral mensen die toch al niet kunnen betalen hierdoor worden getroffen. Het CJIB erkent de problemen maar moet de wet uitvoeren.

Verhogingen raken vooral mensen die al niet kunnen betalen

De huidige wetgeving treft vooral mensen die het geld sowieso al niet hebben [1]. “Als ze 300 euro niet kunnen betalen, dan 450 euro ook niet. En 900 euro al helemaal niet”, legt jurist Roelof de Nekker uit [1]. Het probleem wordt erger omdat veel mensen met betalingsproblemen geen contact zoeken met het CJIB [1]. Zij missen daardoor de mogelijkheden voor betalingsregelingen of het terugdraaien van verhogingen [1]. Ondertussen mogen commerciële incassobureaus maximaal 15 procent aan kosten rekenen om kwetsbare debiteuren te beschermen [1][2]. Professor Nadja Jungmann vraagt zich af of de overheidstoeslagen nog wel “redelijk en proportioneel” zijn, gezien deze strikte regels voor bedrijven [1][2].

CJIB erkent problemen maar kan niet anders

Het Centraal Justitieel Incassobureau weet dat het huidige systeem problemen veroorzaakt voor burgers [1]. “CJIB heeft jarenlang gewerkt aan meer ruimte binnen zijn wettelijke uitvoeringsmandaat”, zegt een woordvoerder [1]. Ze kunnen nu betalingsregelingen aanbieden en soms verhogingen terugdraaien [1]. Voormalige CJIB-directeur Albert Hazelhoff pleitte vorige week nog voor lagere verhogingspercentages [1]. Maar het bureau moet de wet uitvoeren zoals die er nu staat. “Kun je de uitvoerende organisatie de schuld geven van het uitvoeren van de wet, of moet je de wetgever de schuld geven van het niet veranderen van de wet?”, vraagt professor Jungmann zich af [1].

Justitie houdt vast aan lucratief systeem

Demissionair minister Foort van Oosten weigert de tarieven aan te passen [3]. In een Kamerbrief noemt hij verkeersboetes expliciet een belangrijke inkomstenbron voor zijn ministerie [3]. Die inkomsten zijn inderdaad substantieel: vorig jaar leverden de verhogingen zo’n 135 miljoen euro op [1][2][3]. Critici zien dit als een regressieve belasting die vooral kwetsbare burgers treft [3]. Ze roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen met een wetswijziging [3]. Het doel: de staat dezelfde limieten opleggen als commerciële partijen, zodat verkeersboetes weer vooral dienen voor veiligheid in plaats van als “structurele belasting op autobezit” [3].

Bronnen


Justitie boeteverhogingen