Schiphol: Rechtbank veegt natuurvergunning van tafel met vernieuwende stikstofbril

Schiphol: Rechtbank veegt natuurvergunning van tafel met vernieuwende stikstofbril

2025-06-04 binnenland

Den Haag, woensdag, 4 juni 2025.
De rechtbank in Den Haag heeft vandaag de natuurvergunning van Schiphol vernietigd, omdat de luchthaven onvoldoende heeft aangetoond dat haar stikstofcompensatie daadwerkelijk gunstig is voor natuurherstel. De uitspraak dwingt Schiphol tot een nieuwe vergunningaanvraag met een fundamenteel andere benadering van stikstofuitstoot. Hoewel het vliegverkeer voorlopig doorgaat, lijkt deze juridische klap een koerswijziging voor de luchthaven in te luiden. Milieuorganisaties zien de uitspraak als een belangrijke stap in de strijd tegen ongebreidelde stikstofuitstoot en mogelijke krimp van Schiphol.

Rechtbank dwingt Schiphol tot herziening stikstofbeleid

De rechtbank in Den Haag heeft vandaag de natuurvergunning van Schiphol vernietigd, omdat de luchthaven onvoldoende heeft aangetoond dat haar stikstofcompensatie gunstig is voor natuurherstel [1][2]. De vergunning uit september 2023 voldoet niet aan de wettelijke vereisten, oordeelde de rechter. Schiphol had negen boerderijen opgekocht om stikstofruimte te creëren, maar de rechtbank stelt dat deze compensatie niet voldoet aan de Europese additionele voorwaarden [3].

Gevolgen voor vliegverkeer en toekomst

Ondanks de vernietiging van de vergunning kan Schiphol voorlopig gewoon blijven opereren [4]. De luchthaven moet echter een nieuwe vergunningaanvraag indienen, wat maanden tot jaren kan duren [5]. Milieuorganisaties zoals MOB zien de uitspraak als een cruciale stap in de strijd tegen ongebreidelde stikstofuitstoot. Johan Vollenbroek van MOB stelt dat ‘het huidige aantal vluchten niet vol te houden is’ [6].

Mogelijke krimp en toekomstperspectief

De uitspraak dwingt Schiphol tot een fundamentele herziening van haar stikstofbeleid [7]. Waar de huidige vergunning maximaal 500.000 vluchten per jaar toestond, wijzen signalen erop dat dit aantal fors zal moeten dalen [8]. De luchthaven erkent dat een landelijke oplossing nodig is en gaat in hoger beroep [9]. Milieuorganisaties zien dit als een kans om de luchtvaart te verduurzamen en de stikstofuitstoot substantieel te verminderen.

Bronnen


stikstofuitstoot luchthaven