Vuurwerkcampagne 2024: 'Tot het je raakt' Waarschuwt voor Gevaren
Nederland, maandag, 16 december 2024.
De vuurwerkcampagne 2024 van de Rijksoverheid richt zich op bewustwording bij jongeren over de gevaren van vuurwerk, zoals hand- en oogletsel. ‘Tot het je raakt’ benadrukt het onverwachte karakter van vuurwerkongevallen.
Landelijke campagne met persoonlijk verhaal
De Rijksoverheid lanceert vandaag een nieuwe vuurwerkcampagne met een indringende boodschap [1][2]. Een van de gezichten van de campagne is de 24-jarige Haidar Ibrahim, die op 17-jarige leeftijd drie vingers verloor door illegaal vuurwerk [4]. ‘Je wilt als zeventienjarige niet dat je moeder je moet helpen met aankleden’, vertelt hij over de impact van het ongeluk [4]. De campagne komt op een belangrijk moment: in Delft is de lokale vuurwerkcampagne net afgerond [3].
Focus op preventie en bescherming
Met de slogan ‘Tot het je raakt’ richt de campagne zich specifiek op jongeren die denken dat ongelukken hen niet zullen overkomen [1][5]. De overheid benadrukt twee cruciale veiligheidsmaatregelen: het gebruik van een vuurwerkbril en een aansteeklont [1][2]. ‘Vuurwerkletsel zie je niet aankomen’ is de kernboodschap die in alle campagne-uitingen terugkomt [5][6].
Concrete veiligheidsadviezen
De campagne weerlegt veelgehoorde excuses zoals ‘Ik ben toch geen klein kind?’ en ‘Je bent toch een echte man?’ [5][6]. Met de slogan ‘Bril op, lont aan’ geeft de Rijksoverheid een duidelijke handelingsperspectief voor veilig vuurwerkgebruik [1][2]. De campagne loopt vanaf vandaag tot en met de jaarwisseling [GPT].
Bronnen
- www.rijksoverheid.nl
- www.rijksoverheid.nl
- swdelft.nl
- www.ad.nl
- www.rijksoverheid.nl
- www.rijksoverheid.nl