Nederland's eerste elektronische tolweg draait 10 miljoen euro verlies in plaats van winst

Nederland's eerste elektronische tolweg draait 10 miljoen euro verlies in plaats van winst

2025-12-20 binnenland

Vlaardingen, zaterdag, 20 december 2025.
De Blankenburgverbinding werd een financieel drama. De overheid rekende op 75 miljoen euro inkomsten, maar haalde slechts 25 miljoen op. Het ministerie had verwacht dat de helft van de inkomsten zou komen uit 1,2 miljoen boetes - ruim 3000 per dag. Maar automobilisten bleken braaf te betalen en 40% van overtreders reed met buitenlandse kentekens die geen boetes ontvingen. Minister Tieman is blij met minder boetes, maar moet nu wel uitzoeken waar hij 10 miljoen euro vandaan haalt.

Tunnel draait rood ondanks lagere kosten

De exploitatiekosten vielen gelukkig wel mee. Het ministerie rekende op 62 miljoen euro aan kosten, maar kwam uit op 35 miljoen euro [2]. Toch draait de tunnel dit jaar naar verwachting 10 miljoen euro verlies [2]. Automobilisten betalen 1,51 euro per rit, vrachtverkeer 9,13 euro [1]. Niet-aangemelde gebruikers kunnen tot drie dagen na het passeren betalen via een website, anders volgt een boete van 35 euro [1]. De tunnel verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg [2] en opende in december 2024 [4].

Buitenlandse kentekens ontlopen massaal boetes

Het ministerie had gerekend op een ware boetegolf. Van de verwachte 1,2 miljoen boetes waren eind september 2025 ongeveer 300.000 chauffeurs nog niet betaald [1]. Maar 40% van de niet-betalers reed met een buitenlands kenteken en ontving geen boetes wegens het ontbreken van overeenkomsten met die landen [1]. Het ministerie deed er veel aan om boetes niet te laten oplopen en nam contact op met mensen die vaak niet betaalden [2]. Hoogleraar Erik Verhoef van de VU noemt het een ‘mislukking qua voorspelling’ en zegt dat het er financieel somber uitziet voor de toekomst [1].

Schuld loopt op naar 415 miljoen euro

Het idee was dat de tunnel na 25 jaar afbetaald zou zijn [1]. Door de tegenvallende resultaten is het af te lossen bedrag met 10 miljoen euro toegenomen tot 415 miljoen euro [1]. Minister Tieman blijft optimistisch en heeft geen plannen om de tarieven substantieel te verhogen [1]. ‘We willen tol heffen en geen boetes opleggen. Deze gelden enkel als stok achter de deur’, zegt hij [1]. Over waar hij het tekort van 10 miljoen euro vandaan gaat halen: ‘Dan ga ik kijken waar we dat geld vandaan halen’ [1]. Het ministerie rekent de komende jaren nog steeds op tientallen miljoenen euro’s per jaar aan inkomsten uit boetes en betalingsherinneringen [1].

Bronnen


tolweg Blankenburgverbinding