Consumenten besteden meer in 2025 dankzij verbeterde koopkracht
Amsterdam, donderdag, 16 januari 2025.
In 2025 geven Nederlandse consumenten meer uit door verbeterde koopkracht, zegt ING Research. Detailhandel groeit 3,5%, met supermarkten stijgend met 1,5% na een moeilijke periode door tabaksverbod.
Stijgende uitgaven in de detailhandel
ING Research voorspelt een positief jaar voor de Nederlandse detailhandel. De bank verwacht een totale omzetgroei van 3,5 procent [1][2]. Deze groei wordt gedreven door twee belangrijke factoren: de verbeterde koopkracht van consumenten en hun gewenning aan de hogere prijzen die we de afgelopen jaren zagen [1].
Herstel supermarkten na tabaksverbod
Voor supermarkten breekt er een periode van herstel aan. Volgens sectoreconoom Thijs Geijer van ING zal de eerste helft van 2025 nogLastig zijn vanwege het tabaksverbod, maar komt er verbetering in het tweede halfjaar [1][2]. De verwachte omzetgroei voor supermarkten en speciaalzaken bedraagt 1,5 procent [1]. Dit is een belangrijke ommekeer, aangezien de sector vorig jaar voor het eerst in twintig jaar kromp [1].
Groei in non-food sector
De niet-voedingssector laat de sterkste groei zien met een verwachte stijging van 4 procent [1][2]. Vooral persoonlijke verzorgingsproducten blijven populair bij consumenten. Ook de woningmarkt draagt bij aan het herstel: woonwinkels verwachten een bescheiden groei na een periode van krimp, en het doe-het-zelfsegment profiteert hier eveneens van [1].