Nederlandse overname van Chinese chipmaker legt Volkswagen-productie stil

Nederlandse overname van Chinese chipmaker legt Volkswagen-productie stil

2025-10-22 economie

Nijmegen, woensdag, 22 oktober 2025.
De Nederlandse regering greep deze maand drastisch in bij chipfabrikant Nexperia en onttrok het bedrijf aan Chinese eigenaar Wingtech. Het gevolg? China blokkeerde direct de chipexport, waardoor Volkswagen nu de Golf-productie moet stilleggen. De crisis toont hoe kwetsbaar Europa’s auto-industrie is geworden door afhankelijkheid van Chinese toeleveringsketens. Nexperia levert jaarlijks 110 miljard componenten aan klanten zoals Tesla en Samsung. De Nederlandse actie kwam er na Amerikaanse sancties tegen het Chinese moederbedrijf. Chinese investeerders verloren al duizenden euro’s toen de aandelenkoers instortte. EU-commissaris Šefčovič probeert nu te bemiddelen tussen alle partijen.

Volkswagen stopt Golf-productie door chiptekort

Volkswagen moet volgende week de productie van de VW Golf in Wolfsburg tijdelijk stilleggen door een acute chipschaarste [4]. Het Duitse concern waarschuwt dat ‘korte-termijn effecten op de productie niet uit te sluiten zijn’ [2]. De autofabrikant is in nauw contact met alle betrokken partijen om potentiële risico’s vroegtijdig te identificeren [2]. De productiestoringen treffen ook andere modellen - Volkswagen kondigde op vrijdag 18 oktober 2025 al een tijdelijke stop aan van Golf en Tiguan productie in het hoofdvestiging Wolfsburg [8]. VDA-voorzitter Hildegard Müller waarschuwt dat de situatie ‘al in de nabije toekomst zou kunnen leiden tot aanzienlijke productiebeperkingen, mogelijk zelfs tot productiestops’ [6]. De Duitse auto-industrie worstelt al met banenverlies, dalend marktaandeel en Chinese concurrentie - deze chipcrisis maakt alles nog ingewikkelder [8].

China slaat terug met exportverbod

China reageerde bliksemsnel op de Nederlandse overname. Op 4 oktober 2025 blokkeerde Peking de export van bepaalde onderdelen uit China naar Nexperia [6]. Het Chinese ministerie van Handel implementeerde exportcontroles die 70% van Nexperia’s Chinese productie stillegden [3]. Dit raakt Europa hard - de massaproductiechips zijn het ‘kippenvoer’ waarop de industrie draait voor voertuigcontrolesystemen en airbags [8]. Nexperia’s hoofdfabriek in Hamburg produceert normaal meer dan 1 miljoen wafers per jaar [6]. Deze worden naar China geëxporteerd, daar gesneden tot kleine chips, verpakt en teruggestuurd naar Duitse autoleveranciers [8]. Die globale toeleveringsketen ligt nu plat. Op 10 oktober 2025 informeerde Nexperia automakers dat het niet langer chipleveranties aan klanten kan garanderen [6]. De tijdelijke Nexperia-CEO Tilger waarschuwde op 14 oktober dat chips uit de Guangdong-fabriek in China niet langer beschouwd moeten worden als ‘authentieke Nexperia-onderdelen’ [6].

Europa zoekt noodoplossingen

EU-commissaris Maroš Šefčovič probeert nu te bemiddelen tussen de Chinese en Nederlandse regeringen en Nexperia [8]. ACEA-directeur-generaal Sigrid de Vries zegt: ‘We bevinden ons plotseling in deze alarmerende situatie. We hebben snelle en pragmatische oplossingen nodig van alle betrokken landen’ [6]. Nederlandse minister van Economische Zaken Vincent Karremans heeft de komende weken een gesprek met zijn Chinese tegenhanger Wang Wentao [3]. Chinese investeerders zijn woedend over de Nederlandse actie. Investeerder Li uit de provincie Anhui zag de waarde van zijn aandelen met meer dan 25.000 RMB dalen [3]. Een teleurgestelde Chinese investeerder noemde de Nederlandse interventie ‘discriminatie’ die tot ‘sterke verontwaardiging’ in China heeft geleid [3]. Robert Wu, CEO van Baiguan, zegt: ‘Zelfs de Chinese regering doet dat soort drastische dingen niet meer! De consensus hier is dat dit is gebeurd door de geopolitieke spanningen tussen China en de VS’ [3].

Bronnen


Nexperia overname chipfabrikant crisis