Topman Deutsche Bahn de laan uitgestuurd: Wat nu met de Duitse spoorwegen?

Berlijn, donderdag, 14 augustus 2025.
De Duitse regering heeft Richard Lutz onmiddellijk ontslagen als CEO van Deutsche Bahn vanwege aanhoudende problemen. Onder zijn leiding daalde de punctualiteit van treinen dramatisch van 78,5% in 2017 naar slechts 62,5% in 2024. Het ontslag is onderdeel van een grote hervorming om de prestaties en betrouwbaarheid van het spoorbedrijf te verbeteren. Transport minister Patrick Schnieder zoekt nu naar een nieuwe topman en wil een langetermijnstrategie presenteren om de infrastructuur en dienstverlening te moderniseren.
Dramatische daling prestaties Deutsche Bahn
De topman van de Duitse spoorwegen, Richard Lutz, is per direct ontslagen na een drastische verslechtering van de treinprestaties. Onder zijn leiding daalde de punctualiteit van langeafstandstreinen van 78,5% in 2017 naar slechts 62,5% in 2024 [1][3]. De onbetrouwbaarheid kostte Deutsche Bahn bijna 200 miljoen euro aan compensaties [4]. Grote publieksevenementen zoals het EK voetbal en de tournee van Taylor Swift zetten de spoorwegen internationaal in een negatief daglicht [5].
Hervorming en toekomstplannen
Transportminister Patrick Schnieder kondigde een grondige herstructurering aan [2]. De regering heeft een fonds van 500 miljard euro vrijgemaakt voor infrastructuurmodernisering, waarvan naar verwachting 100 miljard euro naar Deutsche Bahn gaat [5]. Lutz zal aanblijven totdat een opvolger is gevonden [1]. Schnieder beloofde: ‘Grondigheid gaat voor snelheid’ [3]. De spoorsector staat voor grote uitdagingen, met geplande renovaties op 40 cruciale verbindingen [6].
Onzekere toekomst voor Deutsche Bahn
De ontslagen van Lutz markeren een kantelpunt voor de staatsspoorwegen. Vakbondsleider Martin Burkert waarschuwde voor een ‘leiderschapsvacuüm’ [2]. Politici zoals Matthias Gastel benadrukken dat meer overheidssturing en financiering noodzakelijk zijn [3]. Onduidelijk blijft of passagiers snel verbetering zullen zien in de dienstverlening [6].