Nederland trekt ingreep bij Nexperia terug na Chinese tegenactie die automakers weken stillegde
Den Haag, woensdag, 19 november 2025.
Minister Karremans schort zijn controversiële ingreep bij chipmaker Nexperia op als vredesgebaar naar China. De Nederlandse actie in september leidde tot een escalerend handelsconflict waarbij China de chipexport blokkeerde en Europese autofabrikanten wekenlang zonder cruciale onderdelen zaten. Chinese fabrieken leverden plots geen chips meer aan bijvoorbeeld BMW en Volkswagen, wat productieverstoringen veroorzaakte. Na diplomatieke gesprekken in Peking hervatte China de leveringen en Nederland deed nu een stap terug. De kwestie toont hoe kwetsbaar Europa is voor Chinese technologie-leveringen en hoe snel handelsruzies kunnen escaleren tot industriële ontwrichting.
Karremans doet stap terug na diplomatieke crisis
Demissionair minister Vincent Karremans van Economische Zaken kondigde woensdag 19 november aan dat hij zijn ingreep bij chipmaker Nexperia opschort [1][2]. “In het licht van recente ontwikkelingen vind ik dit het juiste moment om een constructieve stap te nemen”, schrijft de minister op X [1]. Hij noemt het een “blijk van goede wil” richting China en belooft een “constructieve dialoog” voort te zetten [1]. Het opschorten betekent niet dat de ingreep volledig wordt teruggedraaid - Karremans kan de maatregel later weer activeren [2]. Nederlandse ambtenaren zijn momenteel in China om over de kwestie te spreken [2].
Chinese vergeldingsactie trof Europese automakers hard
De Nederlandse ingreep eind september leidde tot een escalerend conflict [1][2]. Karremans greep in omdat hij vreesde dat de Chinese directeur van Nexperia de chipproductie naar China zou verplaatsen [1]. Een dag later zette de Ondernemingskamer de Chinese directeur aan de kant [1]. China sloeg terug door de export van chips uit Nexperia’s grootste fabriek in China te blokkeren [1][2]. Dit exportverbod zorgde ervoor dat automakers in oktober “wekenlang met onzekerheid” zaten over hun voorraden en nieuwe leveringen [2]. Het hoofdkantoor van Nexperia staat wel in Nijmegen, maar de chips komen uit fabrieken in Azië [2].
Leveringen hervat na Chinese maatregelen
Volgens Karremans hebben de Chinese autoriteiten inmiddels “maatregelen genomen om de toevoer van chips naar autoproducenten in Europa en de rest van de wereld te hervatten” [1]. De levering vanuit China is weer hervat [1]. De kwestie toont de complexe realiteit van moderne chipproductie: Nederlandse bedrijven kunnen Chinese eigenaren hebben, maar de daadwerkelijke productie gebeurt vaak in Aziatische fabrieken. Voor consumenten betekent dit dat hun auto-aankoop of reparatie vertraagd kan raken door geopolitieke spanningen duizenden kilometers verderop.