Eurostartrein vat vlam in ondergrondse tunnel Rotterdam Blaak met 200 passagiers aan boord
Rotterdam, zondag, 26 oktober 2025.
Een kortsluiting zorgde voor brand in een internationale Eurostar die van Parijs naar Amsterdam reed. Tweehonderd reizigers werden geëvacueerd uit de trein die vastzat in de ondergrondse tunnel van station Blaak. De machinist ademde rook in en werd behandeld door ambulancepersoneel, terwijl het hele station werd ontruimd. Het treinverkeer op meerdere trajecten lag urenlang stil.
Kortsluiting veroorzaakt chaos in spits
Het incident begon kort na 18:00 uur toen kortsluiting ontstond in de locomotief van de internationale trein [1][2]. De Eurostar was onderweg van Parijs naar Amsterdam en stopte noodgedwongen in de ondergrondse tunnel van station Blaak [4]. Personeel handelde snel en begeleidde alle 205 reizigers veilig uit de trein [3]. De machinist ademde rook in tijdens het incident en werd ter plekke behandeld door ambulancepersoneel [1][2]. Ook zijn dochter, die meerasde, werd gecontroleerd [2][3]. De veiligheidsregio meldde om 19:10 uur dat de brand was geblust, maar de situatie bleef gevaarlijk omdat eerst de stroom van het spoor moest worden afgesloten [2][4].
Treinverkeer urenlang plat door veiligheidsprocedures
Het hele station Rotterdam Blaak werd ontruimd omdat rook het ondergrondse station was binnengetrokken [1][2]. Het treinverkeer lag volledig stil tussen Rotterdam en Dordrecht en op de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda [1][4]. Ook tussen Den Haag en Rotterdam reden minder treinen [1][4]. De verstoring had ook gevolgen voor internationale treinen richting België [2][4]. Reizigers moesten hun reis zelf voortzetten nadat ze uit de trein waren gehaald [4]. Om 20:30 uur werd het spoor weer vrijgegeven en vanaf 21:00 uur reed het treinverkeer weer normaal [2].
Brandweer benadrukt veiligheid ondergrondse stations
De brandweer moest extra voorzichtig te werk gaan omdat de trein in een ondergrondse tunnel stond [2][3]. Hulpdiensten konden pas veilig bij de trein komen nadat de stroom was uitgeschakeld [4]. Gelukkig raakte niemand gewond bij het incident [5]. Metro’s en trams konden wel gewoon stoppen bij station Blaak tijdens de evacuatie [2]. Dit soort incidenten in ondergrondse stations vereisen speciale procedures - de spanning moet altijd eerst van de rails af voordat brandweerlieden kunnen blussen [3]. Voor treinreizigers betekent dit dat ook kleine technische problemen snel kunnen escaleren tot grote vertragingen in het hele netwerk.