Strengere eisen voor lerarenopleidingen: Onderwijsraad pleit voor landelijke examens
Den Haag, vrijdag, 17 januari 2025.
De Onderwijsraad adviseert om landelijke theorietoetsen en praktijkbeoordelingen in te voeren voor toekomstige leraren, om zo vakbekwaamheid te waarborgen en de variatie in opleidingsroutes te stroomlijnen.
Zorgen over kwaliteit opleiding
Met bijna 400 verschillende routes naar het leraarschap in Nederland is er onvoldoende zekerheid dat alle afgestudeerden bekwaam genoeg zijn voor de onderwijspraktijk [1][2]. Jaarlijks volgen ongeveer 60.000 mensen een lerarenopleiding [2]. Louise Elffers, voorzitter van de Onderwijsraad, signaleert grote kwaliteitsverschillen tussen gediplomeerden van verschillende opleidingen [2].
Concrete maatregelen voorgesteld
De Onderwijsraad adviseert minister Bruins om de bekwaamheidseisen specifieker vast te leggen in de wet, met name op het gebied van vakinhoud, vakdidactiek en pedagogiek [1][3]. Daarnaast moeten er landelijke theorietoetsen en praktijkbeoordelingen komen die voor alle opleidingsroutes gelden [1]. Door deze uniforme eindtoetsing wordt aanvullende overheidsbemoeienis met de onderwijsprogramma’s overbodig [3].
Gevolgen voor huidige toetsingssysteem
Een belangrijk voordeel van het nieuwe systeem is dat toelatingstoetsen aan het begin van de opleiding niet meer nodig zijn [2]. Volgens Elffers is dit een positieve ontwikkeling, aangezien de huidige toelatingstoetsen de instroom aanzienlijk hebben verminderd [2]. Met het oog op het lerarentekort vindt de raad het juist belangrijk dat er verschillende wegen naar het leraarschap blijven bestaan, zolang de eindkwaliteit maar gewaarborgd is [2].