U kauwt onbewust op plastic en Nederland wil daar nu snel een einde aan maken.
Den Haag, zaterdag, 27 juni 2026.
Wist u dat gewone kauwgom vol plastic zit? Het vergaat pas na honderd jaar. Nederland eist daarom een Europees verbod op deze hardnekkige straatvervuiler.
het kabinet trekt de plastic grens
Onze vertrouwde kauwgom zit vol synthetisch plastic [1]. Dat spuugt u misschien onbezonnen uit, maar het blijft tot wel honderd jaar op straat liggen [1]. Staatssecretaris Bertram van Infrastructuur en Waterstaat wil hier nu snel een einde aan maken [1]. Op 25 juni 2026 heeft het Nederlandse kabinet de Europese Commissie formeel gevraagd om een Europees verkoopverbod op kauwgom met plastic [1]. Het kabinet eist dat fabrikanten verplicht overstappen op natuurlijke ingrediënten die binnen een paar weken tot tien jaar volledig afbreken [1].
duur grapje voor de belastingbetaler
Kauwgom is na sigarettenfilters het meest aangetroffen zwerfafval [1]. Het vormt maar liefst 13 procent van al ons zwerfvuil [1]. Gemeenten worden er gek van. Neem de gemeente Den Haag: die geeft jaarlijks 150.000 euro uit om alleen al de Grote Marktstraat kauwgomvrij te maken [1]. Dat kost de burger gemiddeld 12500 euro per maand voor slechts één enkele winkelstraat [1][GPT]! Volgens de Haagse milieuwethouder Arjen Kapteijns werken gedragscampagnes simpelweg niet [1]. De reinigingsdienst schraapt zich een ongeluk, maar na twee weken ligt de straat weer vol [1]. De NVRD, de belangenbehartiger van gemeenten, noemt het dweilen met de kraan open [1]. Zij willen net als bij plastic wattenstaafjes en rietjes een hard verbod [1].
fabrikanten in de tegenaanval
Niet iedereen is blij met dit frisse politieke initiatief. De zoetwarenbranche, vertegenwoordigd door de VBZ en ICGA-Europe, verzet zich fel [1]. Zij vinden een verbod een ongekende en te zware maatregel met grote gevolgen voor de branche [1]. Bovendien wijzen zij erop dat de Europese regels voor wegwerpplastic bedoeld zijn voor verpakkingen, niet voor voedingsmiddelen [1]. Als het verbod er niet doorheen komt, wil het kabinet dat fabrikanten zelf gaan betalen voor de opruimkosten van het kauwgomafval [1]. De Europese Commissie evalueert de regels tot juni 2027 [1]. Als Brussel meewerkt, kauwen we vanaf uiterlijk 2030 alleen nog maar op biologisch afbreekbare gom [1][alert! ‘exacte ingangsdatum verbod na evaluatie nog onzeker’].