72 procent van de Nederlanders zag dit jaar valse informatie online
Nederland, donderdag, 4 december 2025.
Nederlanders worden steeds kritischer over online informatie. Vooral 25- tot 45-jarigen twijfelen massaal aan sociale media-berichten, terwijl 65-plussers opvallend vertrouwender blijven. CBS-cijfers tonen dat wantrouwen richting sociale media explodeert van 54 naar 63 procent in vier jaar tijd.
Jongvolwassenen leiden twijfelgolf aan
De groep 25- tot 45-jarigen springt eruit als meest kritisch: maar liefst 84 procent zag dit jaar online informatie die ze als vals bestempelden [1]. Dat is bijna het dubbele van 65-plussers, waar slechts 48 procent twijfelde [1]. Toch groeit het wantrouwen ook bij ouderen flink: in 2021 was dat nog maar 36 procent [1]. Mannen blijken kritischer dan vrouwen - 8 procentpunt verschil - en hoogopgeleiden twijfelen vaker dan mensen met alleen basisonderwijs: 83 tegenover 59 procent [1]. Dit patroon suggereert dat meer kennis juist tot meer scepsis leidt.
Controleren blijft lastig voor veel Nederlanders
Van alle twijfelaars probeert 68 procent zelf uit te zoeken wat waar is [1]. Die fact-checkers zoeken vooral online naar meer bronnen - 80 procent doet dat [1]. Slechts 30 procent bespreekt verdachte berichten met anderen of zoekt offline bevestiging [1]. Wie niets controleert geeft vaak aan dat ze de bron al wantrouwen. Een derde zegt simpelweg niet te weten hoe je informatie checkt of vindt het te ingewikkeld [1]. Deze digitale onmacht raakt vooral oudere generaties, die tegelijk het meest kwetsbaar zijn voor nepnieuws.
Nieuwswebsites behouden vertrouwen
Opvallend is het verschil tussen sociale media en traditionele nieuwssites. Slechts een kwart van de Nederlanders twijfelde aan informatie op nieuwswebsites - ongeveer hetzelfde als voorgaande jaren [1]. Sociale media daarentegen verliest snel terrein: het wantrouwen steeg van bijna 54 procent in 2021 naar 63 procent dit jaar [1]. Dit toont aan dat Nederlanders wel degelijk onderscheid maken tussen bronnen. Het CBS-onderzoek naar ICT-gebruik van huishoudens werpt een helder licht op hoe we omgaan met de digitale informatievloed [1]. Voor consumenten betekent dit: blijf kritisch, maar leer ook hoe je betrouwbare informatie herkent.