Chinese tegenmaatregelen leggen Europese autoproductie binnen weken plat

Chinese tegenmaatregelen leggen Europese autoproductie binnen weken plat

2025-10-17 economie

Nijmegen, vrijdag, 17 oktober 2025.
China blokkeert alle chipexport van Nexperia naar Europa als vergelding voor Nederlands overheidsingrijpen. Europese autofabrikanten waarschuwen dat hun productie binnen een maand kan stilvallen. De voorraden van cruciale halfgeleiders raken op, terwijl moderne auto’s honderden Nexperia-chips bevatten. ACEA spreekt van een alarmerende situatie die pragmatische oplossingen van alle landen vereist. BMW bevestigt dat delen van hun toeleveranciers getroffen zijn. De crisis herhaalt het chiptekort tijdens corona, maar nu dreigt het effect nog sneller toe te slaan omdat autofabrikanten geen noodvoorraden hebben aangelegd.

Autofabrikanten staan voor productiestop binnen maand

De gevolgen van China’s exportverbod op Nexperia-chips slaan hard toe bij Europese autofabrikanten [1]. Marktanalist Jean-Paul van Oudheusden van eToro waarschuwt dat autoproducenten binnen een maand gedwongen kunnen zijn hun productie stil te leggen [2]. “Als het tegenzit, schat de marktanalist in, dan moeten autofabrikanten over een maand de productie stilleggen”, aldus Van Oudheusden [2]. BMW bevestigt dat delen van hun toeleveranciers getroffen zijn door de Nexperia-crisis [3]. Het probleem raakt vrijwel alle Europese autofabrikanten, meldt brancheorganisatie ACEA [1]. Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA, spreekt van een “alarmerende situatie” waarin “snelle en pragmatische oplossingen van alle betrokken landen” nodig zijn [4]. Moderne auto’s bevatten tussen de 1.000 en 3.000 chips [2], wat de kwetsbaarheid van de sector voor leveringsproblemen onderstreept.

China slaat terug na Nederlands overheidsingrijpen

China reageerde op 17 oktober 2025 met vergeldingsmaatregelen nadat de Nederlandse regering op 30 september controle had overgenomen van chipmaker Nexperia [5]. Beijing blokkeerde alle export van Nexperia-componenten die in China geassembleerd worden [5]. Deze drastische stap kwam nadat de VS in juni 2025 hadden gewaarschuwd dat Nexperia toegang tot de Amerikaanse markt zou verliezen als Chinese topman Zhang Xuezheng aan zou blijven [5]. Minister Vincent Karremans van Economische Zaken greep in bij het Nijmeegse bedrijf vanwege nationale veiligheidszorgen [1]. Het conflict escaleerde toen Zhang Europese managers ontsloeg die plannen hadden gemaakt om het bedrijf minder afhankelijk te maken van China [5]. Chinese staatskrant People’s Daily noemde de Nederlandse overname een “roof in juridische vermomming” [5].

Nieuwe crisis herhaalt coronachiptekort

De huidige crisis brengt herinneringen aan het chiptekort tijdens de coronapandemie, toen veel consumentenelektronica werd verkocht waardoor autofabrieken te weinig chips hadden [2]. Het verschil is dat autoproducenten sindsdien geen grote noodvoorraden hebben aangelegd [2]. “Het is bellen vandaag, morgen in huis”, legt Van Oudheusden uit over de just-in-time levering [2]. John Bozzella van de Alliance for Automotive Innovation waarschuwt dat als de chiplevering niet snel hervat wordt, dit “autoproductie in de VS en veel andere landen zal verstoren” [4]. Wolfgang Weber van de Duitse elektro-industrie vereniging ZVEI vreest voor “stilstand in grote delen van de wereldwijde autoproductie” [4]. Nexperia levert meer dan 60 procent van zijn omzet van 2.06 miljard dollar aan de auto-industrie [4], wat de impact van het exportverbod des te groter maakt.

Bronnen


auto-industrie chipmaker