KLM steunt Schiphols 10 miljard euro plan maar vreest voor nog hogere vliegtarieven
Amstelveen, vrijdag, 21 november 2025.
Schiphol kondigt vandaag een megainvestering van 10 miljard euro aan tot 2035. KLM noemt de plannen essentieel maar houdt zorgen over oplopende kosten. De luchthaven wil een nieuwe terminal bouwen en pieren vernieuwen. Twee derde wordt betaald via havengelden die airlines betalen. KLM vreest dat deze tarieven, die al fors stegen, verder omhoog gaan. De maatschappij pleit voor kostenbeheersing om Schiphol aantrekkelijk te houden voor reizigers en airlines.
Nieuwe terminal en miljardendeal tussen KLM en Schiphol
Het investeringsplan betekent concreet dat Schiphol jaarlijks 1.000 billion miljoen euro uitgeeft tot 2035 [4]. De nieuwe Terminal Zuid krijgt een ontwerp met “licht, ruimte en rust” voor een betere reiservaring [4]. Voor deze uitbreiding kocht Schiphol vastgoed van KLM voor ongeveer 500 miljoen euro [4]. KLM sloot een intentieovereenkomst met Schiphol voor de verhuizing van catering- en vrachtactiviteiten, die naar verwachting in het tweede kwartaal van 2026 definitief wordt [5]. De vergoeding die KLM in 2030 ontvangt voor de verplaatsing wordt geïnvesteerd in nieuwe locaties [5]. Ook komen er bagagerobots om arbeidsomstandigheden te verbeteren [4].
Havengelden betalen de rekening
Twee derde van de investeringen wordt bekostigd met havengelden die luchtvaartmaatschappijen betalen [4]. Een derde haalt Schiphol op via commerciële activiteiten zoals winkels [4]. De afgelopen jaren stegen deze havengelden al met tientallen procenten, tot grote ergernis van airlines [4]. Volgens Schiphol zijn de tarieven nu hoog genoeg om de nieuwe investeringen te financieren [4]. Voor reizigers betekent dit dat vliegtickets duurder kunnen worden, omdat airlines deze kosten doorberekenen.
KLM pleit voor kostenbeheersing
KLM erkent dat Schiphol “verantwoordelijkheid neemt om haar internationale positie als toonaangevende luchthaven te herstellen” [1][5]. Maar de airline houdt zorgen over oplopende kosten [1][2]. KLM vindt dat kosten voor luchtvaartmaatschappijen en reizigers omlaag moeten om Schiphol aantrekkelijk te houden [1][2]. De maatschappij zet zich in voor een “betaalbare luchthaven” zodat kosten beheersbaar blijven [5]. Dit is cruciaal: als Schiphol te duur wordt, wijken airlines uit naar Frankfurt of Parijs. Dan verliezen Nederlandse reizigers directe vluchten naar bestemmingen wereldwijd.