267.000 Nederlanders slaan terug tegen Booking.com met rechtszaak
Amsterdam, donderdag, 13 november 2025.
De Consumentenbond en CCC dagvaarden Booking.com voor misleiding en machtsmisbruik. Het platform gebruikt ‘dark patterns’ om klanten te manipuleren - zoals valse schaarsteclaims over beschikbare kamers. Al 267.000 consumenten sloten zich aan bij de massaclaim die mogelijk honderden euro’s per persoon kan opleveren voor wie sinds 2013 via Booking boekte.
Gesprekken mislukten, nu volgt dagvaarding
De rechtszaak komt er na mislukte onderhandelingen tussen de organisaties en het boekingsplatform [1]. “Eind juni 2025 startten wij in samenwerking met de Consumentenbond een collectieve actie tegen Booking”, legt CCC-voorzitter Bert Heikens uit [2]. “Wij zijn vervolgens in gesprek gegaan met Booking, maar dat leidde niet tot het gewenste resultaat. Daarom is een vervolgstap noodzakelijk. Wij hebben Booking nu gedagvaard” [1]. Booking.com reageert defensief: “Wij blijven het oneens met deze beweringen en zullen ons standpunt verdedigen” [2]. Het bedrijf beweert juist transparantie te bieden en “de best mogelijke prijs” [2].
Druk op hotels schaadt consumenten
Booking.com kreeg de afgelopen jaren meerdere berispingen van Europese toezichthouders voor het beperken van concurrentie [1]. Het bedrijf beweert sindsdien gestopt te zijn met illegale verplichtingen aan hotels, maar in de praktijk blijft de druk bestaan [1]. “Het bedrijf beweert dat het inmiddels is gestopt met het opleggen van illegale verplichtingen aan hotels, maar in de praktijk zetten zij hotels nog steeds onder druk, alleen niet meer zo expliciet”, stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond [1]. “Consumenten zijn de dupe van deze stiekeme praktijken en betalen te veel voor hun hotelkamers” [1]. Naast de consumentenclaim hebben zich ook 1.100 Nederlandse hotels aangesloten bij een aparte massaclaim via Hotrec, de Europese brancheorganisatie [1]. Europees zijn dat er 15000 hotels [1].
Wie kan zich aansluiten en wat levert het op?
Consumenten die sinds 1 januari 2013 minstens één keer een hotelkamer boekten via Booking.com, Agoda, Expedia of direct bij een hotel kunnen zich aansluiten bij de claim [1]. De schadevergoeding kan oplopen tot “enkele honderden euro’s per consument”, afhankelijk van hoe vaak iemand boekte [1][2]. Tot nu toe hebben zich 267000 consumenten aangemeld [1][2]. “Hoe meer getroffen consumenten zich aanmelden, hoe sterker de zaak tegen Booking wordt”, benadrukt de Consumentenbond [1]. De organisaties vragen de rechter niet alleen om schadevergoeding, maar ook om Booking.com te dwingen te stoppen met misleidende praktijken [1].