De baas van het CJIB laat een bom barsten: Nederlandse verkeersboetes zijn veel te hoog
Leeuwarden, vrijdag, 21 november 2025.
Albert Hazelhoff schopt tegen heilige huisjes aan. De CJIB-directeur zegt dat verhogingen van 300 procent compleet uit de hand zijn gelopen. Waar het strafrecht 20 procent rekent, kunnen automobilisten plots driemaal zoveel betalen. Het resultaat? 127.000 huishoudens zitten vast in onbetaalde verkeersboetes. Hazelhoff pleit voor drastische verlaging van de ophogingen voordat hij volgende week afscheid neemt van het incassobureau.
Het systeem draait door: van 62 euro naar 186 euro
Hazelhoff legt uit hoe het fout gaat. Je krijgt een boete van 62 euro voor te hard rijden [GPT]. Betaal je niet op tijd? Dan komt er een eerste aanmaning met 93 euro erbij [1]. Nog steeds niet betalen? De tweede aanmaning verdubbelt het bedrag naar 124 euro [1]. Het totaal loopt op naar 300 procent van de oorspronkelijke boete [1][6]. “Verhogingen in het strafrecht zijn ook nog eens beperkter, rond de 20 procent. Heel wat anders dan 300 procent,” zegt Hazelhoff [1]. Minister Fons van Oosten wil er niets van weten. De boetes financieren belangrijke zaken binnen justitie en veiligheid [1]. Zijn advies? “De makkelijkste en beste manier voor iedereen om een hoge boete te voorkomen is door je simpelweg aan de verkeersregels te houden” [1].
127.000 huishoudens in de schulden door verkeersboetes
De cijfers liegen er niet om. Het CJIB verwerkt jaarlijks acht miljoen verkeersboetes [3][6]. Het CBS meldt dat 0.17 van alle huishoudens met problematische schulden ook onbetaalde verkeersboetes heeft [6]. Dit komt neer op ongeveer 127.000 huishoudens [6]. “Mensen kunnen hierdoor in de problemen komen,” waarschuwt Hazelhoff [2]. De Tweede Kamer maakte zich al zorgen. Oud-Kamerlid Michiel van Nispen noemde het systeem zelfs een “verdienmodel” [6]. Het huidige escalatiemodel leidt regelmatig tot onhoudbare schulden en deurwaardersbezoek [6].
Hoop op verandering in 2026
Hazelhoff neemt volgende week afscheid van het CJIB na 7,5 jaar leiding [3]. Hij verwacht wel aanpassingen. “Ik denk dat er weinig grote wijzigingen komen want in de basis is het systeem goed. Maar ik verwacht wel dat er enkele noodzakelijke aanpassingen gaan komen, dat de ‘scherpe kantjes’ er vanaf gaan,” zegt hij [3]. In 2026 komen de uitkomsten van een onderzoek naar het verkeersboetestelsel naar buiten [3]. Hazelhoff pleit voor een forse verlaging van de verhogingen of minder opeenvolgende ophogingen [6]. “Of gewoon één herinnering met een verhoging in plaats van de huidige twee” [1]. Het is uiteindelijk een politieke keuze in Den Haag [3][6].