Transavia schrapt omstreden piekdal-contracten: einde aan winterse WW-constructie

Amsterdam, vrijdag, 27 juni 2025.
Transavia stopt per direct met controversiële arbeidscontracten waarbij medewerkers slechts 46 weken werken en zes weken WW ontvangen. De constructie, die jaarlijks miljoenen belastinggeld kostte, wordt beëindigd na aanhoudende kritiek van UWV en politiek. Werknemers krijgen voortaan vaste jaarcontracten, met speciale overgangsregelingen voor wie de vrije winterperiode wil behouden.
Einde aan controversiële arbeidsconstructie
Transavia stopt definitief met de omstreden piekdal-contracten waarbij werknemers slechts 46 weken per jaar werkten en vervolgens zes weken een WW-uitkering konden ontvangen [1][2]. De luchtvaartmaatschappij neemt deze stap onder druk van politiek en media, nadat Follow The Money eerder de constructie had blootgelegd [3]. Minister Eddy van Hijum van Sociale Zaken had al eerder kritiek geuit op het afwentelen van ondernemersrisico’s op de samenleving [4].
Financiële consequenties en overgang
Het vervangen van piekdalcontracten door jaarcontracten zal Transavia naar verwachting 900000 euro per jaar kosten [1]. Vakbond VNC is blij met de verandering, maar erkent dat sommige werknemers de oude regeling waardeerden, waarbij ze zes weken vrij konden zijn en bijvoorbeeld op wintersport konden gaan [2]. Voor werknemers die de vrije winterperiode willen behouden, zoekt Transavia naar maatwerkoplossingen [3].
Toekomstplannen
Transavia zal per najaar de piekdalcontracten omzetten naar vaste jaarcontracten [1]. Daan Pijzel, hoofd van de luchtvaartmaatschappij, benadrukt dat Transavia een seizoensgebonden werkgever blijft, maar dat de huidige contractvorm niet langer acceptabel is [2]. De overgang zal gefaseerd plaatsvinden, met speciale aandacht voor individuele wensen van werknemers [3].