DPG Media geeft alle Nederlandse studenten gratis toegang tot alle kranten

Nederland, dinsdag, 14 oktober 2025.
Studenten tussen 16 en 25 jaar krijgen vanaf vandaag kosteloos digitale toegang tot alle DPG-kranten, waaronder de Volkskrant en het AD. Het mediabedrijf reageert zo op zorgen dat jongeren vooral nepnieuws via sociale media consumeren en echte journalistiek links laten liggen. Verificatie gebeurt via de onderwijsinstelling en het abonnement loopt de hele studietijd.
Waarom DPG dit doet: strijd tegen nepnieuws op sociale media
DPG-baas Erik Roddenhof legt uit waarom zijn bedrijf deze stap zet. “Het gros van de jongeren komt voornamelijk met nieuws in contact via sociale media, waar het bulkt van fake news waarvan bewezen is dat jongeren dat moeilijk of niet kunnen onderscheiden van feiten,” zegt hij [1][4]. De cijfers ondersteunen zijn zorgen: ruim driekwart van de 16-24-jarigen gebruikt apps als Instagram en TikTok als nieuwsbron, terwijl nieuwsapps zoals die van NOS of Nu.nl door de helft wordt geraadpleegd en kranten door slechts een op de tien [3]. Volgens onderzoek herinnert 80 procent van de 40-65-jarigen zich dat hun ouders vroeger een krantenabonnement hadden, terwijl slechts 53 procent van de 16-24-jarigen denkt dat hun ouders abonnee zijn [3].
Hoe studenten zich kunnen aanmelden
De aanmelding werkt simpel. Studenten moeten ter verificatie inloggen in de omgeving van hun onderwijsinstelling [1][4]. Daarna kunnen ze het nieuws onbeperkt op hun telefoon lezen, maar wel slechts op één apparaat tegelijk [1][4]. Het abonnement loopt zolang iemand studeert [1][4]. Nederlandse studenten kunnen kiezen uit de Volkskrant, Trouw, Het Parool, het AD, Brabants Dagblad, het ED, Tubantia, BN DeStem, PZC, de Stentor en de Gelderlander [1]. Voor Belgische studenten geldt dit voor HLN/Het Laatste Nieuws en De Morgen [1][6].
Experts juichen initiatief toe
Irene Costera Meijer, emeritus hoogleraar journalistiekwetenschap aan de Vrije Universiteit, noemt het een “sympathiek en waardevol initiatief” [3]. Ze wijst op een belangrijk punt: “Een algoritme dat primair is afgestemd op het vasthouden van hun aandacht bepaalt nu de selectie. DPG Media kan met dit initiatief jongeren de regie over hun eigen nieuws teruggeven” [3]. Ook minister Cieltje Van Achter juicht de actie toe: “Door Vlaamse studenten toegang te geven tot kwaliteitsjournalistiek, verlaagt DPG Media de drempel naar betrouwbare berichtgeving en draagt het bij aan meer nieuwsgeletterdheid in Vlaanderen” [6]. DPG wil in de toekomst samenwerkingen aangaan met scholen en universiteiten op het gebied van nieuwswijsheid [6][7].