Chinese rijken kopen geen dure Duitse auto's meer door economische crisis

Chinese rijken kopen geen dure Duitse auto's meer door economische crisis

2025-12-14 economie

China, zondag, 14 december 2025.
Porsche, BMW en Mercedes-Benz zien hun verkoop in China dramatisch kelderen. Chinese consumenten kiezen massaal voor goedkopere lokale merken zoals BYD. Een tweedehands Porsche Panamera kost nu 950.000 yuan in plaats van 1,4 miljoen yuan. Welgestelde Chinezen durven hun rijkdom niet meer te tonen door de economische onzekerheid en vastgoedcrisis.

Verkoopcijfers kelderen dramatisch

De cijfers liegen er niet om. Mercedes-Benz zag zijn verkoop in China met 27% zakken in het derde kwartaal van 2025 [1][2]. BMW en Mini doken 11,2% omlaag in de eerste negen maanden van dit jaar [1][2]. Zelfs Ferrari, het vlaggenschip van luxe, verloor 13% van zijn leveringen naar China, Hong Kong en Taiwan [1][2]. Chinese consumenten kochten in de eerste negen maanden van 2025 nog maar 13% premium auto’s, een daling van de 15% in 2023 [1][2]. “Wie heeft er tegenwoordig nog geld? De zakken van mensen zijn schoner dan hun gezichten,” zegt tweedehandsverkoper Hao droogjes [1][2]. De realiteit bijt: een Chinese autoverkoper in Beijing verklaart dat “het niet alleen Porsche is. Mercedes, BMW, Bentley en Rolls-Royce hebben allemaal hetzelfde probleem” [2].

Chinese merken veroveren de markt

BYD heeft Volkswagen ingehaald als grootste autoverkoper in China en domineert nu de markt voor elektrische voertuigen [1][2]. Het Chinese merk sneed prijzen met maar liefst 34% [1][2]. Chinese automerken controleren inmiddels bijna 70% van de personenautoverkoop in de eerste elf maanden van 2025 [1][2]. Duitse merken hielden nog maar 12% marktaandeel vast, Japanse merken ongeveer 10% en Amerikaanse merken bijna 6% volgens de China Association of Automobile Manufacturers op 11 december 2025 [1][2]. Claire Yuan van S&P Global Ratings legt uit: “Traag economisch groei is een belangrijke oorzaak achter de zwakkere vraag naar premium auto’s. Chinese producten zijn competitiever en betaalbaarder, zelfs in het premium segment” [1][2]. De Chinese regering hielp met een inruilsubsidie van 20.000 yuan voor elektrische en plug-in hybride voertuigen [1][2].

Onzekerheid remt grote uitgaven af

Mercedes-topman Ola Källenius waarschuwde eind oktober 2025 dat “hypercompetitie in China niet snel zal verdwijnen” [1][2]. Een tweedehands Porsche Panamera 2.9T met 20.000 kilometer kost nu 950.000 yuan in Beijing, gezakt van oorspronkelijk 1,4 miljoen yuan - een prijsdaling van -32.143 procent [1]. China’s autoverkoop daalde 4% ondanks recordproductie van 3,5 miljoen voertuigen in november 2025 [1][2]. De aanhoudende vastgoedcrisis en economische onzekerheid maken consumenten voorzichtig met grote aankopen [GPT]. Voor Nederlandse autoimporteurs betekent dit minder Chinese toeristen die hier dure auto’s kopen. Porsche-verkoper Li Yi uit Beijing vat het samen: “Het ligt vooral aan de slappe economische situatie” [2].

Bronnen


Chinese automarkt Europese automerken