Meta gooit de handschoen in de ring met slimme bril die je bestuurt met polsbewegingen

Verenigde Staten, donderdag, 18 september 2025.
Meta lanceert de Ray-Ban Display voor 799 dollar - een slimme bril met kleurenscherm in het rechterbrillenglas. Het bijzondere: je bestuurt hem met een polsbandje dat spiersignalen opvangt. Eén knipoog met je vingers en je scrolt door berichten. De bril gaat 6 uur mee en komt eind september in de VS, begin 2026 naar Europa.
Spiersignalen sturen je bril aan
Meta onthulde gisteren op het Connect-event de Ray-Ban Display, samen met de Meta Neural Band [1][2]. Dit polsbandje leest elektromyografische signalen uit je onderarmsignalen en zet subtiele vingerbewegingen om in commando’s [3]. Je kunt zo stilletjes scrollen, klikken en zelfs berichten typen door je vingers te bewegen [3]. Mark Zuckerberg demonstreerde dat je ermee 30 woorden per minuut kunt typen [4]. Het bandje gaat 18 uur mee en heeft een IPX7-waterbestendigheidsrating [3]. Voor mensen met beperkte mobiliteit biedt dit nieuwe mogelijkheden om technologie te bedienen [3].
Scherm dat er is wanneer je het nodig hebt
De bril heeft een kleurenscherm van 600x600 pixels in het rechterbrillenglas [2]. Het scherm levert 5.000 nits helderheid en draait op 90Hz [5]. Meta claimt dat het display 42 pixels per graad haalt - meer dan de Apple Vision Pro met 34 pixels per graad [5]. Het scherm zit opzij geplaatst zodat het je zicht niet blokkeert [3]. Je kunt ermee berichten lezen, video’s bekijken, live ondertiteling krijgen en navigeren [3][5]. De bril weegt 69 gram dankzij ‘ultra-smalle stalen batterijen’ met een totale capaciteit van 960mWh [2]. Hij gaat 6 uur mee bij gemengd gebruik, of 30 uur met het oplaaddoosje [1][2].
Prijskaartje en privacy-zorgen
De Ray-Ban Display kost 799 dollar (ongeveer 820 euro) en wordt vanaf 30 september 2025 beperkt uitgebracht in de VS [1][2]. Begin 2026 komt hij naar Canada, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk [1][3]. Nederland krijgt wel een versie zonder scherm voor 419 euro [1]. De slimme brillen staan in de schijnwerpers vanwege privacy-zorgen [1]. Mensen zien niet altijd dat er wordt gefilmd of gefotografeerd [1]. Een man werd zelfs betrapt op het stiekem filmen van vrouwen op een festival in Rotterdam, waarna TivoliVredenburg in Utrecht camerabrillen verbood [1]. Meta bewaart spraakopnames tot een jaar om hun producten te verbeteren [4].