Koffie kost nu bijna 9 euro per pak bij Jumbo terwijl de schappen leeg blijven

Koffie kost nu bijna 9 euro per pak bij Jumbo terwijl de schappen leeg blijven

2025-11-11 economie

Nederland, dinsdag, 11 november 2025.
Jumbo verhoogt koffieprijzen naar €8,99 per pak Douwe Egberts, een stijging van 84 cent in één keer. Dit gebeurt terwijl Douwe Egberts-producten sinds de zomer nauwelijks verkrijgbaar zijn door aanhoudende onderhandelingen. Jumbo volgt hiermee Albert Heijn, die eerder dezelfde prijsverhoging doorvoerde. Retailexperts waarschuwen dat het einde van de koffieprijsstijgingen nog niet in zicht is. De supermarkt verhoogde ook de prijzen van eigen koffiemerken, waardoor consumenten zich moeten voorbereiden op verdere stijgingen.

Prijsoorlog escaleert terwijl schappen leeg blijven

Jumbo verhoogde de prijs van een 500-grampak Douwe Egberts Aroma rood filterkoffie van €8,15 naar €8,99 [1]. Dat is een stijging van 10.307 procent in één klap [1]. De supermarktketen volgt hiermee Albert Heijn, die eerder al dezelfde prijs hanteerde [1][2]. Ook Plus rekent nu €8,99 voor hetzelfde pak [2]. Ironisch genoeg gebeurt dit terwijl Douwe Egberts-producten sinds de zomer nauwelijks te vinden zijn in Jumbo-winkels [1]. De schappen zijn vrijwel leeg vanwege het aanhoudende conflict tussen Jumbo en koffieproducent JDE Peet’s over de inkoopprijzen [2].

Onderhandelingen vastgelopen, alternatieven gepromoot

Jumbo was eerder aangesloten bij inkoopalliantie Everest, maar stapte daaruit toen die organisatie de hogere prijzen van JDE Peet’s niet wilde betalen [2]. Nu koopt Jumbo weer zelfstandig in, maar een akkoord is er nog steeds niet [2]. ‘We delen geen informatie over eventuele onderhandelingen met leveranciers’, laat een Jumbo-woordvoerder weten [1]. De supermarkt probeert klanten te verleiden met eigen koffiemerken als alternatief [1]. Winkelmedewerkers krijgen de opdracht klanten actief te wijzen op deze Jumbo-alternatieven wanneer hun favoriete Douwe Egberts-koffie niet beschikbaar is [1].

Meer prijsstijgingen op komst volgens experts

Retailexpert Paul Moers waarschuwt dat consumenten zich moeten voorbereiden op verdere prijsstijgingen [3]. Het einde van de koffieprijsstijging is volgens hem nog niet in zicht [3]. Ook de prijzen van Jumbo’s eigen koffiemerk zijn omhooggegaan [1][4]. Voor koffieliefhebbers betekent dit dat ze straks mogelijk meer dan €9 per pak betalen. De prijsoorlog tussen supermarkten en koffieproducenten heeft inmiddels geleid tot structureel lege schappen bij verschillende ketens [4]. Picnic, dat nog wel bij inkoopalliantie Everest zit, heeft eveneens nauwelijks Douwe Egberts-producten beschikbaar [2].

Bronnen


koffieprijzen supermarkten