Mollie-oprichter Adriaan Mol droomt ervan groter te worden dan ABN AMRO

Mollie-oprichter Adriaan Mol droomt ervan groter te worden dan ABN AMRO

2025-12-24 economie

Amsterdam, woensdag, 24 december 2025.
Na de grootste Nederlandse fintech-deal ooit - de overname van GoCardless voor 1,1 miljard euro - heeft Adriaan Mol een ambitieus plan. Hij wil van zijn betaalplatform Mollie de grootste Europese zakelijke bank maken en daarmee ABN AMRO voorbijstreven. Met 350.000 klanten en 35 procent groei dit jaar heeft het bedrijf de wind in de zeilen, nadat het eerder te snel groeide en te veel personeel aannam.

Van betalingen naar volledig bankieren

Mol heeft de dagelijkse leiding al lang uit handen gegeven aan CEO Koen Köppen, maar blijft nauw betrokken bij de productontwikkeling [1]. Die producten waar hij al jaren van droomt: zakelijke rekeningen, betaalkaarten en kredietverlening op basis van data [1]. Daarmee wil Mollie een alternatief bieden voor traditionele banken [1]. “Als ik rondvraag bij bevriende ondernemers wat ze van hun bank vinden, is niemand blij”, zegt Mol [1]. Voor jouw bedrijf zou dit betekenen dat je straks alles bij één aanbieder kunt regelen: van online betalingen tot je bedrijfsrekening en krediet. Geen gedoe meer met verschillende banken die elk hun eigen regels hanteren.

Lessen uit een te snelle groei

De afgelopen jaren waren niet alleen rozengeur en maneschijn [1]. Na de mega-fundingronde van 665 miljoen euro in 2021 groeide Mollie te snel [1]. “Een classic mistake”, geeft Mol toe [1]. “We hebben te veel mensen aangenomen, de verkeerde ook. Die fout gaan we dus nooit meer maken” [1]. Nu trekt de groei weer flink aan: 35 procent dit jaar, met zwarte cijfers [1]. Met 350.000 klanten na de GoCardless-deal heeft Mollie een stevige basis om de financiële sector uit te dagen [1]. Het verhaal van Mol toont aan hoe snel succes ook een valkuil kan zijn - een les voor elke ondernemer die plotseling veel geld binnenhaalt.

Groter dan ABN AMRO als ultieme doel

Mol heeft als ultieme doel om groter te worden dan ABN AMRO door bedrijven een beter bankieralternatief te bieden dan traditionele banken [2]. Met de overname van GoCardless voor 1,1 miljard euro - de grootste deal voor een Nederlandse fintech ooit - zet hij de grootste stap tot nu toe [1]. Voor Nederlandse ondernemers zou dit een game-changer kunnen zijn. Stel je voor: een bank die écht begrijpt hoe online verkopen werkt, die krediet verleent op basis van je echte omzetdata in plaats van ouderwetse spreadsheets. Mol bewijst dat Nederlandse fintechs de gevestigde orde kunnen uitdagen - en misschien wel verslaan.

Bronnen


fintech bankieren