Nederlandse wegen en bruggen uit de jaren zestig vallen uit elkaar en er is geen geld om ze te repareren
Nederland, maandag, 8 december 2025.
Rijkswaterstaat slaat alarm over de grootste crisis in de Nederlandse infrastructuur ooit. Bruggen, tunnels en sluizen uit de wederopbouw bereiken massaal het einde van hun levensduur. De onderhoudsachterstand bedraagt 54,5 miljard euro, terwijl het beschikbare budget veel te klein is. Komend jaar leiden tientallen grote onderhoudsprojecten tot omleidingen en verkeershinder. Beide infrabeheerders vragen de politiek om 2 miljard euro extra om te voorkomen dat het Nederlandse wegennet instort.
Bruggen uit de jaren zestig piepen en kraken
De bijna 90 jaar oude brug over de A44, bijgenaamd ‘De Walvis’ vanwege het geluid dat klinkt als de brug omhoog gaat, illustreert perfect waar Nederland voor staat [5]. Martin Wijnen, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, toont aan hoe dramatisch de situatie is: ‘Houten blokken om de weg te kunnen dragen en hulpconstructies om de brug voldoende draagkracht te geven voor het huidige verkeer’ [5]. Veel bruggen, tunnels, sluizen en wegen uit de jaren vijftig en zestig hebben het einde van hun levensduur bereikt en moeten dringend worden vernieuwd [1][2]. Het verkeer neemt niet alleen toe, het wordt ook zwaarder [5]. Op maandag 8 december 2025 heeft Rijkswaterstaat een meerjarenoverzicht gepubliceerd dat inzicht biedt in de opdrachtstroom voor de periode 2026-2030 [2].
Gevolgen voor automobilisten worden pijnlijk
Komend jaar zijn er op tientallen locaties groot onderhoud nodig, variërend van opknapbeurten tot vervanging van wegen, bruggen en sluizen [5]. Dit leidt tot beperkingen zoals lagere snelheden, inhaalverboden en omleidingen [5]. Wijnen waarschuwt: ‘We houden het echt nog in de lucht, maar met kunst en vliegwerk. En dat willen we doorbreken’ [5]. Ook ProRail-topman John Voppen slaat alarm: ‘We maken ons echt zorgen dat we naar de toekomst toe steeds verder achteruitgaan. Als we niet meer kunnen vernieuwen, zijn we niet klaar voor de toekomst. Dan krijgen we grote problemen in Nederland’ [5]. De organisatie wijst bovendien op de toenemende militaire dreiging en het extra transport dat dat met zich meebrengt [5].
Politiek moet 2 miljard euro bijpassen
De Algemene Rekenkamer becijfert dat de achterstanden in het onderhoud inmiddels € 54,5 miljard bedragen [5]. Beide organisaties vragen de politiek om extra investeringen [5]. Wijnen pleit voor een structurele oplossing: ‘We willen terug naar 2% BBP, zoals het in het verleden ook was. Een betekenisvolle eerste stap is € 2 miljard structureel als eerste tranche om onze infrastructuur uiteindelijk op peil te krijgen’ [5]. Hans Dussel, directeur Inkoop en Contractmanagement van Rijkswaterstaat, benadrukt het belang van voorspelbaarheid: ‘Het overzicht geeft de markt uitzicht op de langere termijn, met de kanttekening dat hoe verder een brug, tunnel of sluis in de toekomst ligt, hoe groter het voorbehoud moet zijn dat het precies verloopt zoals we nu voor ogen hebben’ [2]. Factoren zoals materiaalschaarste, krapte op de arbeidsmarkt, prijsstijgingen en aanscherping van wet- en regelgeving vormen belangrijke onzekerheden [2].