BBA bekritiseert betaald parkeerplan Amstelveen
Amstelveen, woensdag, 8 januari 2025.
Burgerbelangen Amstelveen (BBA) verzet zich tegen het nieuwe parkeerbeleid, dat betaald parkeren wil invoeren in heel de gemeente. Ze noemen het plan onvoldoende onderbouwd en schadelijk voor de lokale economie.
Breed verzet tegen parkeerplannen
Het voorgenomen besluit van wethouder Herbert Raat om tussen 2025 en 2030 betaald parkeren in heel Amstelveen in te voeren, stuit op felle weerstand. Meer dan 6.800 inwoners hebben een petitie tegen de plannen ondertekend [1][2]. BBA-raadslid Dave Offenbach benadrukt dat betaald parkeren alleen ingevoerd zou moeten worden in wijken waar metingen aantonen dat de parkeerdruk structureel boven de 85% ligt [1]. In wijken zoals Westwijk, Middenhoven en Waardhuizen staan parkeerterreinen vaak leeg en ervaren bewoners geen parkeerdruk [2].
Zorgen over economische impact
Lokale ondernemers vrezen dat klanten zullen uitwijken naar winkelgebieden met gratis parkeermogelijkheden, zoals het Gelderlandplein en Zijdelwaardplein [1][2]. Ook waarschuwt BBA voor sociale gevolgen: het nieuwe beleid zou familiebezoek en mantelzorg kunnen ontmoedigen [2]. Een buurtbijeenkomst over deze kwestie staat gepland voor 10 januari 2025 om 19:00 uur in Buurtkamer KKP aan de Lindenlaan 75 [6].
Roep om meer inspraak
Tijdens een overleg op 18 december 2024 werden toezeggingen gedaan over meer participatie en een mogelijke verlenging van de zienswijzentermijn [4]. BBA stelt dat hier niets van terecht is gekomen en roept het college op het participatieproces te heropenen [1][2]. De partij wil dat het gemeentebestuur eerst representatieve parkeerdrukmetingen openbaar maakt en de beleidskeuzes daarop baseert [4].