Nederlandse overheid grijpt in bij Chinese chipmaker en veroorzaakt wereldwijde autoproductiecrisis

Nederlandse overheid grijpt in bij Chinese chipmaker en veroorzaakt wereldwijde autoproductiecrisis

2025-10-23 economie

Nederland, donderdag, 23 oktober 2025.
Minister Karremans nam op 30 september de controle over chipfabrikant Nexperia vanwege vrees voor technologielek naar China. Beijing sloeg terug met een exportverbod waardoor autogiganten zoals Volkswagen en Volvo hun productie moeten stilleggen. De Golf-productie in Wolfsburg staat deze week stil. Japanse en Duitse autofabrikanten waarschuwen voor ernstige gevolgen voor de wereldwijde autoketens.

Chinese tegenaanval raakt Europese autoproductie hard

Na de Nederlandse overname van Nexperia reageerde China razendsnel. Op 4 oktober legde Beijing een exportverbod op alle Nexperia-chips uit Chinese fabrieken [1]. Het gevolg? Volkswagen legde deze week de Golf-productie in Wolfsburg stil door chiptekorten [2]. De Japanse auto-organisatie waarschuwde dat het incident een ‘ernstige impact’ heeft op de wereldwijde productie van hun leden [3]. Volvo-CEO Håkan Samuelsson was direct: ‘Ik denk dat er fabrieken gaan sluiten’ [3]. De Duitse autobranche VDA eiste ‘snelle en pragmatische oplossingen’ van de overheid [3]. Nissan bevestigde dat het de situatie beoordeelt en ‘passende maatregelen’ overweegt [3].

Waarom Nederland ingreep bij de Nijmeegse chipmaker

Minister Karremans gebruikte op 30 september een wet uit 1952 om Nexperia onder Nederlandse controle te brengen [4]. De CEO Zhang Xuezheng werd op 1 oktober door de rechter geschorst na verdachte deals [4]. Volgens Karremans probeerde de Chinese topman heimelijk de productie naar China te verplaatsen: ‘Als hem dat was gelukt, dan was de laatste kennis, kunde en capaciteit die we in Europa nog hadden op het gebied van deze chips weggegaan’ [5]. Nexperia had voor 200 miljoen dollar aan orders geplaatst bij een Chinees bedrijf terwijl het slechts 70 tot 80 miljoen dollar nodig had [5]. Het bedrijf uit Nijmegen maakt chips voor auto’s en elektrische apparaten [4].

Zoektocht naar oplossing terwijl tekorten toenemen

Karremans voerde deze week telefonisch overleg met zijn Chinese collega Wang Wentao [4]. China eist dat Nederland de kwestie ‘dringend’ oplost volgens ‘marktgerichte beginselen’ [4]. Ondertussen hervatte Nexperia’s Chinese dochter de leveringen aan lokale distributeurs, maar alleen tegen betaling in yuan [1]. Het bedrijf zoekt nieuwe verpakkingspartners buiten China omdat het conflict voorlopig aanhoudt [1]. Duitse media melden dat ook andere automerken getroffen worden [2]. Voor Nederlandse consumenten betekent dit mogelijk langere wachttijden en hogere prijzen voor nieuwe auto’s. De crisis toont hoe kwetsbaar Europa is voor Chinese chips - een wake-up call die veel duurder uitpakt dan verwacht.

Bronnen


overname chipmaker