Franco Colapinto krijgt nieuw Alpine-contract ondanks twijfels over zijn prestaties
Internationaal, vrijdag, 7 november 2025.
De 22-jarige Argentijn blijft in 2026 rijden voor Alpine F1, maar zijn contractverlenging lijkt meer te maken te hebben met sponsors dan snelheid. Colapinto worstelde zwaar toen hij Jack Doohan verving na zes races dit seizoen. Flavio Briatore geeft toe dat Alpine vooral kiest voor de Zuid-Amerikaanse sponsorgelden die Colapinto meebrengt. Het team hoopt dat nieuwe regels en Mercedes-motoren vanaf 2026 eindelijk succes brengen. Voor nu moet Colapinto bewijzen dat hij meer is dan alleen een portemonnee op wielen.
Geldkwestie achter contractverlenging
Alpine maakte vrijdag 7 november 2025 officieel bekend dat Colapinto ook in 2026 naast Pierre Gasly zal rijden [1][2]. De timing was geen toeval - het team koos bewust voor 7/11/25 omdat deze cijfers optellen tot 43, Colapinto’s startnummer [2]. Maar volgens insiders draait het vooral om geld. “Ik heb altijd gevoeld dat Briatore Colapinto in de auto wilde vanwege het potentieel om die Zuid-Amerikaanse sponsoring aan te boren,” stelt F1-expert Ben Anderson [3]. Colapinto brengt stevige financiële backing mee van Argentijnse bedrijven zoals Globant, YPF en Mercado Libre [2]. “Is er iemand anders daarbuiten met vergelijkbare sponsorbacking? Waarschijnlijk niet. Is er iemand anders beter? Waarschijnlijk wel. Maar zoals we weten, geld praat,” aldus Gary Anderson [3].
Van ‘verloren’ coureur naar verbeterde prestaties
Colapinto’s seizoen begon dramatisch toen hij Jack Doohan verving na zes races in april 2025 [1][2]. Flavio Briatore, Alpine’s adviseur, geeft eerlijk toe dat de jonge Argentijn aanvankelijk worstelde. “Als je Franco ziet in het begin toen hij bij ons begon te racen en je ziet hem nu, dan is hij een ander persoon,” verklaart Briatore [1]. “Hij is veel zekerder geworden, heeft veel meer commitment met de engineers.” De verbetering was dramatisch - Colapinto vocht aanvankelijk tegen bewezen midfield-coureurs zoals Alex Albon bij Williams en later tegen teamgenoot Gasly bij Alpine [3]. Toch blijft Alpine’s auto te traag om regelmatig punten te scoren of zelfs Q2 te bereiken [1].
Hoop op doorbraak met nieuwe regels
Alpine zet alles in op 2026, wanneer nieuwe aerodynamische regels en Mercedes-motoren het spel kunnen veranderen [1][2]. Renault stopt eind 2025 met het produceren van power units, dus Alpine stapt over naar klantmotoren van Mercedes [1][2]. Het team mikt op P6 in het constructeurskampioenschap [1] - een bescheiden doel voor een team dat ooit races won. Briatore hoopt dat stabiliteit eindelijk het verschil maakt: “Alpine heeft de laatste jaren geen stabiliteit gehad. Nu moeten we stabiliteit behouden. Het team groeit, er komen veel nieuwe engineers aan.” [1] Voor Colapinto wordt 2026 cruciaal om te bewijzen dat hij meer waard is dan zijn sponsordollars.