Nederlandse douane verdrinkt in miljoen Chinese pakketjes per dag

Nederlandse douane verdrinkt in miljoen Chinese pakketjes per dag

2025-12-04 economie

Den Haag, donderdag, 4 december 2025.
De douane kan het werk niet meer aan. Dagelijks komen er een miljoen pakketjes uit China binnen die allemaal ingeklaard moeten worden. Het kabinet voert daarom vanaf januari 2026 een toeslag van 6 euro per bestelling in om de tsunami te stoppen.

Toeslag van 2 euro per producttype maakt pakketjes duurder

De nieuwe ‘handling fee’ bedraagt 2 euro per productregel in je bestelling [1]. Bestel je drie identieke spatels? Dan betaal je 2 euro toeslag. Voeg je er een setje zipzakjes bij? Dan wordt het 4 euro. Stop je ook nog een keukenweegschaal in je winkelwagen? Dan ben je 6 euro kwijt aan toeslag [6]. Omdat een gemiddeld pakket drie verschillende producten bevat, stijgt de prijs per bestelling dus gemiddeld met 6 euro [1][3]. De toeslag geldt voor alle pakketjes onder de 150 euro waarde [1][3]. Van de dagelijkse stroom van ongeveer een miljoen pakketjes komt 80 tot 90 procent van Chinese webwinkels als AliExpress, Temu en Shein [1][3].

Buurlanden voeren toeslag tegelijk in om waterbedeffect te voorkomen

Nederland wacht met invoering tot Frankrijk, België en Luxemburg ook zover zijn [3]. Die landen willen de toeslag al per 1 januari 2026 invoeren, in plaats van te wachten op Europese regelgeving die pas in november 2026 ingaat [3]. Het kabinet vreest namelijk een ‘waterbedeffect’: als alleen de buurlanden een toeslag invoeren, worden mogelijk meer dan 3 miljoen pakketjes per dag via Nederland verstuurd [1]. Dat zou leiden tot ‘stilstaande containers in de haven van Rotterdam’ en problemen op Schiphol [3]. De Tweede Kamer steunt het plan: vorige week werd een motie aangenomen die het kabinet verzocht om tegelijk met ‘relevante buurlanden’ een toeslag in te voeren [3].

Opbrengst van 2 miljard euro moet douane versterken

De toeslag moet 2 miljard euro per jaar opleveren [1]. Dit geld gaat deels naar de Nederlandse schatkist en kan gebruikt worden om de douane te versterken [1]. De vervoerders moeten de heffing betalen, maar zullen deze kosten naar verwachting doorberekenen aan consumenten [7]. Zij klagen dat ze te weinig voorbereidingstijd hebben als de heffing al in januari 2026 ingaat [7]. Demissionair minister Eelco Heinen van Financiën zei half november nog: ‘In Nederland komen miljoenen en miljoenen pakketjes binnen. Die kunnen we niet allemaal controleren. Daar zit ook - we moeten eerlijk zijn - troep tussen’ [3].

Bronnen


Chinese pakketjes pakkettoeslag