Nederlandse pakketbezorgers barsten uit hun voegen tijdens de drukste week van het jaar

Nederlandse pakketbezorgers barsten uit hun voegen tijdens de drukste week van het jaar

2025-12-02 economie

Nederland, dinsdag, 2 december 2025.
Pakketpunten krijgen letterlijk geen pakketten meer binnen de deur. PostNL bezorgt normaal 1,2 miljoen pakketten per dag, maar verwacht deze week tot 3 miljoen stuks. De oorzaak: slechts zeven dagen tussen Black Friday en Sinterklaas dit jaar. Winkeliers zetten extra personeel in en vragen klanten om pakketten sneller op te halen. Sommige bezorgers worden creatief en verstoppen pakketten in tuinhuisjes en prullenbakken. Klanten worden agressief wanneer hun bestelling er niet ligt.

Pakketpunten zitten overvol, bezorgers moeten creatief worden

In Huissen kreeg het tijdschriftenwinkeltje van Anoeska de Kluys gisteren vier volle karren pakketten van PostNL aangeboden [1]. Ze kon er maar twee accepteren - simpelweg geen ruimte meer. “Soms wachten mensen tot alle vijf pakketten die ze hebben besteld bij ons zijn bezorgd. Maar nu vragen we of ze al een pakketje kunnen ophalen, anders past het gewoon niet”, vertelt De Kluys [1]. PostNL-bezorger Brandon Tijssen moet steeds vaker grote pakketten terugbrengen naar het sorteercentrum omdat pakketpunten vol zitten [1]. Zijn creatieve oplossing? “Er zijn heel creatieve plekken waar mensen aangeven dat we het mogen neerzetten, zoals in de tuin, in de prullenbak, in het tuinhuisje, enzovoorts” [1].

Korte periode tussen Black Friday en Sinterklaas zorgt voor recorddrukte

Dit jaar zitten er slechts zeven dagen tussen Black Friday en Sinterklaas, terwijl dat in voorgaande jaren minimaal twaalf dagen waren [1][2]. PostNL bezorgt normaal ongeveer 1,2 miljoen pakketten per dag, maar vorig jaar rond deze tijd was het record ongeveer 3 miljoen pakketten per dag [1][2]. PostNL meldt dit jaar een toename van 40 procent in bezorgingen buiten de deur en 60 procent meer gebruik van pakketautomaten [1][2]. Een hobbywinkel in Tiel verwacht honderd extra mensen per dag bij hun pakketpunt tijdens de feestdagen [1]. Eigenaar Pim Pippel waarschuwt: “Veel mensen bestellen en verzenden pakketjes voor de feestdagen maar lezen bijvoorbeeld hun mail niet goed. En als hun pakketje er dan niet is, worden ze soms agressief tegen ons, slaan met hun vuist op tafel” [1][2].

Extra personeel ingezet, bezorgdiensten waarschuwen voor vertragingen

Winkels nemen maatregelen tegen de pakkettsunami. In Huissen werken nu drie personen tegelijk in plaats van het gebruikelijke aantal [1]. Eigenaren Lindsay Velders en Pim Pippel zien dat klanten wild worden door de feestdagen en dat merk je in hun emoties [2]. Bezorgdiensten waarschuwen voor mogelijk langere levertijden tijdens deze topdrukteperiode [GPT]. De Consumentenbond rapporteert dat 35 procent van 12.000 ondervraagde panelleden in de afgelopen zes maanden problemen ondervond met hun pakketbezorging [3]. Voor consumenten betekent dit: haal je pakketten sneller op, lees je e-mails goed en wees geduldig - de bezorgers doen hun uiterste best in deze recorddrukke week.

Bronnen


pakketbezorging Black Friday