zeven vrouwen betast op de fiets: politie zoekt dringend naar deze man op een fatbike
Hendrik-Ido-Ambacht, dinsdag, 23 juni 2026.
In Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht is een onbekende man al zeven keer betrapt op betasten van vrouwelijke fietsers. De politie vermoedt één dader, die rondrijdt op een zwarte fatbike en witte schoenen draagt. Het meest schokkende? Hij maakte bij één slachtoffer ook seksueel getinte opmerkingen. De dader is tussen de 15 en 25 jaar oud, maar blijft spoorloos. Ben jij getuige geweest of heb je camerabeelden? Meld het nu – deze man moet van de straat.
hoge kade en ringdijk: hier gebeurde het
Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht zijn deze weken geen veilige plekken voor vrouwelijke fietsers. Op de Hoge Kade en Sophialaan in Hendrik-Ido-Ambacht en de Ringdijk in Zwijndrecht heeft een man al zeven keer vrouwelijke fietsers betast [1]. In één geval maakte hij ook seksueel getinte opmerkingen [1]. Dat is niet zomaar vervelend, dat is strafbaar. De politie vermoedt dat het om dezelfde dader gaat. Hij rijdt op een zwarte fatbike, draagt witte schoenen en is tussen de 15 en 25 jaar oud [1]. Als je hier fietst, kijk dan even extra om je heen. Vooral op minder drukke stukken. Want deze man is nog steeds vrij rond.
waarom meldingen belangrijk zijn
Zeven meldingen zijn er nu binnen bij de politie. Maar het werkelijke aantal slachtoffers ligt mogelijk hoger [1]. Misschien schamen sommige vrouwen zich of denken ze dat het niet helpt om aangifte te doen. Toch is het belangrijk. Want elke melding helpt de politie om een beter beeld te krijgen van de dader. En elke tip kan leiden tot zijn aanhouding. Heb je iets gezien? Camerabeelden van de Hoge Kade, Sophialaan of Ringdijk? Of ben je zelf slachtoffer geweest? Meld het dan bij de politie [1]. Want deze man moet van de straat. En dat kan alleen als we allemaal alert zijn. Op social media reageren mensen geschokt. ‘Schandalig’, schrijft een Instagram-gebruiker [4]. Een ander deelt een satirische sketch over hoe mensen soms wegkijken bij dit soort zaken [2][3]. Maar dit is geen satire. Dit is realiteit. En die realiteit moet veranderen.
wat kun jij doen?
De politie doet onderzoek. Ze bekijken camerabeelden, zoeken sporen en praten met getuigen [1]. Maar ze hebben hulp nodig. Want tot nu toe heeft dat nog niet geleid tot de aanhouding van de verdachte. Dus: ben je in de buurt van de Hoge Kade, Sophialaan of Ringdijk geweest? Heb je iets verdachts gezien? Of heb je zelf iets meegemaakt? Meld het dan. Ook als je denkt dat het niet belangrijk is. Want elke tip kan helpen. En als je zelf fietst in deze gebieden: wees alert. Fiets niet alleen als het donker is. En vertrouw op je gevoel. Voel je je onveilig? Stap dan af en zoek een veilige plek. Want niemand hoeft zich schuldig te voelen als ze slachtoffer worden. De enige schuldige hier is de dader. En die moet gepakt worden.