Na hevige strijd zetten Israël en Libanon een historische eerste stap naar vrede.
Washington D.C., zaterdag, 27 juni 2026.
Gisteren tekenden beide landen een raamakkoord in Washington. Hoewel Hezbollah dreigt met een burgeroorlog, dromen ambassadeurs al van zorgeloze autoritjes tussen Tel Aviv en Beiroet.
Diplomatieke doorbraak in Washington
In de Verenigde Staten, om precies te zijn in Washington, is gisteren een historische eerste stap gezet richting vrede [1]. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio presenteerde daar samen met de ambassadeurs van Israël en Libanon een nieuw raamakkoord [1]. Waarom is dit belangrijk voor u in Nederland? Een stabieler Midden-Oosten vermindert de geopolitieke spanningen, wat gunstig is voor de wereldeconomie en de veiligheid van Nederlandse burgers in de regio [GPT]. Dit diplomatieke succes volgt op een gitzwarte periode van hevige Israëlische bombardementen onder de doctrine van premier Netanyahu, waarover we eerder schreven in ons artikel over de escalatie in Libanon [4]. Sinds de Amerikaans-Israëlische oorlog tegen Iran op 28 februari 2026 uitbrak, vielen er in Libanon al meer dan 4.000 doden [1]. Dit nieuwe akkoord moet die spiraal van geweld eindelijk doorbreken [1][2].
De klok tikt voor vrede
Wat staat er nu concreet in deze deal? Het akkoord, dat gisteren op 26 juni 2026 is ondertekend, verplicht Hezbollah om haar vuur te staken en zich terug te trekken uit Zuid-Libanon [1][2]. De VS gaan een speciale militaire coördinatiegroep leiden om deze ontwapening en de terugtrekking van Israëlische troepen te overzien [1]. Daarnaast ligt er alvast 100 miljoen dollar klaar aan Amerikaanse humanitaire hulp [1]. De klok tikt direct, want er loopt nu een spannende onderhandelingsperiode van 60 dagen die tot 18 augustus 2026 duurt [1]. De Israëlische ambassadeur Yechiel Leiter ziet de toekomst al rooskleurig in: hij droomt ervan om binnenkort in zijn auto te stappen in Tel Aviv en zo naar Beiroet te rijden [1].
Dreigende taal van Hezbollah
Toch is de weg naar die zorgeloze autovakantie nog lang en vol obstakels. De Israëlische premier Netanyahu temperde gisteren meteen de verwachtingen door te stellen dat Israël in de veiligheidszone in Zuid-Libanon blijft totdat Hezbollah écht is ontwapend [1]. Wel start Israël met twee proefzones waarin het Libanese leger de controle krijgt [1]. Hezbollah reageert ondertussen furieus op de deal. Parlementslid Hassan Fadlallah waarschuwde dat de handhavers van dit akkoord rechtstreeks afstevenen op een burgeroorlog [1]. Hoewel de inkt op het papier in Washington nog nat is, moeten we dus nog zien of dit wankele vredesproces de komende weken standhoudt [1][3].