Nederland geeft militaire treinen voorrang op intercity's vanwege Rusland-dreiging

Nederland geeft militaire treinen voorrang op intercity's vanwege Rusland-dreiging

2025-12-15 binnenland

Nederland, maandag, 15 december 2025.
Een tank vanuit Rotterdam naar Oekraïne duurt nu een maand door bureaucratie en wachttijden. Vanaf eind 2026 krijgen urgente militaire transporten voorrang op NS-treinen. Staatssecretaris Aartsen waarschuwt reizigers voor mogelijke vertragingen omdat Nederland een cruciale rol speelt in Europees wapenvervoer naar het oosten.

Bureaucratische chaos vertraagt militaire transporten

Nederland wil militaire treinen voorrang geven op gewone intercity’s omdat de huidige situatie niet meer werkt [1]. Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat legt uit waarom: ‘Je ziet dat geelblauwe NS-treinen nu de hoogste voorrang hebben op het spoor. Daarna komt het goederenvervoer. En dan helemaal onderaan volgen de militaire treinen. Dat past niet meer bij deze tijd van dreiging’ [1]. Een concreet voorbeeld maakt duidelijk hoe traag het nu gaat. ‘Als je op dit moment in de Rotterdamse haven een tank op een trein zet richting Oekraïne, dan ben je daar pas over een maand’ [1][2]. Die vertraging komt niet door de afstand, maar door ‘allemaal regels rond toestemming en vrachtpapieren die in de weg zitten’ [1][2]. Nederland speelt namelijk een cruciale rol in militair transport dankzij grote zeehavens zoals Vlissingen en de Eemshaven, met goede spoorverbindingen naar Duitsland en Oost-Europa [1][2]. Op 14 december 2025 werd in Vlissingen militair materieel van de VS op treinen geladen voor transport naar Oost-Europa [1].

Nieuwe voorrangsregels vanaf eind 2026

De nieuwe voorrangsregeling wordt naar verwachting over een jaar, eind 2026, van kracht [1][2]. Niet alle militaire treinen krijgen automatisch voorrang. Alleen transporten met het stempel ‘urgent’ mogen voordringen, waarbij het kabinet bepaalt of een transport in aanmerking komt [1][2]. ProRail heeft nu moeite met het inpassen van militaire treinen tussen de reguliere diensten, wat soms maanden van voorbereiding vergt [2]. Het drukke Nederlandse spoornetwerk maakt dit extra ingewikkeld [1]. Militaire treinen rijden vaak ‘s nachts om reizigerstreinen niet te hinderen, maar dit is mogelijk niet voldoende bij een toename van transporten [1]. Het ministerie en ProRail onderzoeken nog welke delen van het spoornetwerk ongeschikt zijn voor militaire transporten [1][2].

Gevolgen voor treinreizigers

Aartsen waarschuwt reizigers alvast voor mogelijke overlast van de nieuwe voorrangsregeling [1][2]. Hij is eerlijk over wat treinreizigers kunnen verwachten: ‘We weten niet hoe de wereld komende jaren verder verandert, dus kan het best voorkomen dat een NS-trein op jouw traject straks één of twee keer niet zal rijden omdat er nu eenmaal militaire voertuigen vanuit Nederland naar het oosten van Europa moeten’ [1][2]. De nieuwe regels lossen overigens niet alle problemen op voor militair grensvervoer [1]. Nederland gebruikt zijn strategische ligging als doorvoerland naar Oost-Europa, maar de bureaucratische procedures blijven een uitdaging. De beslissing past binnen de bredere voorbereiding van Nederland op mogelijke militaire spanningen in Europa [GPT].

Bronnen


militaire treinen NS voorrang