Zandschip zinkt bij stuw Maastricht: bemanning op het nippertje gered

Zandschip zinkt bij stuw Maastricht: bemanning op het nippertje gered

2024-10-12 binnenland

Maastricht, zaterdag, 12 oktober 2024.
Een vrachtschip met zand ramde de stuw Borgharen in Maastricht en zonk. De sterke stroming speelde het schip parten. De brandweer redde de twee bemanningsleden net op tijd. Het incident veroorzaakte geen gewonden, maar zorgde wel voor problemen bij de stuw.

Onverwachte wending op de Maas

Op de ochtend van 12 oktober 2024 werd de rust op de Maas abrupt verstoord toen het vrachtschip Humadivi, beladen met zand, tegen de stuw Borgharen aan botste. De oorzaak? Een onverwacht sterke zijstroming die het schip van zijn koers duwde. De 67 meter lange Humadivi maakte direct water en zonk snel, waardoor de twee bemanningsleden een benauwde situatie beleefden. Gelukkig stonden de hulpdiensten paraat: de brandweer wist hen veilig van boord te halen voordat het schip volledig onder water verdween[1][2][3].

Gevolgen van de aanvaring

Hoewel de bemanning ongedeerd bleef, zijn de gevolgen van de botsing met de stuw aanzienlijk. Rijkswaterstaat meldde dat er geen directe stremming voor de scheepvaart is, maar er wordt wel actief begeleiding geboden aan andere schepen in de buurt. Intussen is een kraanschip onderweg om de Humadivi te bergen, zodat de schade aan de stuw geƫvalueerd kan worden. De waterstand van de Maas is hoger dan normaal door recente zware regenval, wat de stroming aanzienlijk versterkte en mogelijk bijdroeg aan het incident[4][5][6].

Een race tegen de klok

Terwijl de Humadivi langzaam zonk, stond de schipper nog op de stuurhut, een beeld dat de ernst van de situatie benadrukte. Een toevallig aanwezig kraanschip van Cama Kraanschepen biedt mogelijk assistentie bij de bergingsoperatie. Ondertussen blijft de vraag hoe de stuw zich houdt onder de druk van het hogere waterpeil. Rijkswaterstaat heeft al maatregelen getroffen door een schuif van de stuw te openen om het waterpeil te reguleren. De veerkracht en snelheid van de hulpdiensten hebben een grotere ramp weten te voorkomen[1][4][7].

Bronnen


www.ad.nl drimble.nl www.telegraaf.nl www.l1nieuws.nl vrachtschip ongeluk www.schuttevaer.nl