Von der Leyen houdt vast aan verbod benzineauto's terwijl autogiganten massaal de rem intrappen

Brussel, maandag, 20 oktober 2025.
Terwijl de Europese Commissie blijft vasthouden aan het verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035, trekken autofabrikanten zoals Porsche, Mercedes en Ford hun elektrische plannen in. De verkoop van elektrische auto’s daalt dramatisch - in Duitsland met 28% - en zelfs Tesla-CEO’s erkennen dat de transitie veel langer duurt dan verwacht. Consumenten kiezen massaal voor hybrids vanwege hoge prijzen en gebrekkige laadinfrastructuur, wat de groene droom doet botsen met de economische realiteit.
Commissie houdt koers ondanks politieke storm
In Brussel staat commissievoorzitter Ursula von der Leyen onder enorme druk van Europese regeringsleiders om het verbod op verbrandingsmotoren in 2035 te schrappen [1]. Duitsland, Slowakije, Tsjechië en Hongarije - allemaal landen met sterke auto-industrie - willen af van het besluit [1]. Von der Leyen houdt vooralsnog vast aan het verbod op traditionele verbrandingsmotoren in nieuwe wagens en bestelbusjes vanaf 2035, maar belooft wel onderzoek naar motoren met schone brandstoffen na die datum [1]. Ze plant dit onderzoek in de evaluatie van 2026 [1]. Het verbod maakt onderdeel uit van de Europese Green Deal om de CO2-uitstoot van wegverkeer drastisch te verminderen [GPT].
Autogiganten drukken massaal op de rem
Terwijl Brussel vasthoudt aan elektrisch, trappen de grootste automerken op de rem. Porsche-CEO Oliver Blume erkende in juli 2024 dat de overgang naar elektrische auto’s veel langer duurt dan vijf jaar geleden verwacht [2]. Het merk heeft zijn strategie aangepast: afhankelijk van klantvraag wil het in 2030 maximaal 80 procent elektrisch leveren [2]. Mercedes-CEO Ola Källenius ging in 2025 nog verder: “We hebben een realiteitscheck nodig. Anders rijden we vol gas tegen een muur aan” [2]. Ook Ford en Stellantis hebben hun EV-doelen uitgesteld en focussen nu op hybrids als compromis tussen emissievrij en winstgevend [2]. In september 2025 zag Blume een duidelijke daling in vraag naar exclusieve elektrische auto’s [2].
Consumenten kiezen massaal voor hybride compromis
De realiteit op straat toont een ander beeld dan de Brusselse plannen. In Duitsland kelderden de verkopen van volledig elektrische auto’s met 28 procent sinds het wegvallen van subsidies [2]. Tegelijk stegen de verkopen van plug-in hybrides en zuinige benzinemotoren [2]. Europese automobilisten klagen over gebrekkige laadinfrastructuur, hoge aanschafprijzen en onzekerheid over batterijlevensduur [2]. Zelfs milieubewuste bestuurders kiezen massaal voor hybrids als realistischer optie [2]. De consument blijkt de zwakste schakel in de elektrische transitie - een harde les voor beleidsmakers die dachten dat verboden genoeg zouden zijn om gedrag te veranderen.