Nederland stopt alle controles bij Chinese chipmaker Nexperia na wekenlange crisis
Nijmegen, woensdag, 19 november 2025.
Minister Karremans trekt woensdag de interventie bij chipfabrikant Nexperia in. China had alle chipexporten geblokkeerd na de Nederlandse ingreep in september. Automakers zaten weken zonder chips. De minister hoopt nu de relaties met Beijing te herstellen door deze concessie.
China blokkeerde chipexport na Nederlandse ingreep
De crisis begon eind september toen minister Karremans de obscure Wet beschikbaarheid goederen uit 1952 gebruikte om Nexperia onder controle te krijgen [1][4]. De minister wilde voorkomen dat de Chinese eigenaar Zhang Xuezheng cruciale technologie naar China zou verplaatsen [4]. China reageerde woedend. Het Chinese ministerie van Handel blokkeerde alle chipexporten vanuit Nexperia’s fabriek in Dongguan [1][4]. Automakers zaten plots zonder onderdelen. BMW, Mercedes en andere merken konden weken geen auto’s afleveren [4]. De Chinese autoriteiten noemden Nederland ‘hoofdverantwoordelijke voor de chaos’ en eisten dat de ingreep onmiddellijk werd teruggedraaid [8].
Kritiek op Karremans groeit in Den Haag
Karremans kreeg felle kritiek van Kamerleden over zijn aanpak [4]. Hij had China niet van tevoren geconsulteerd over de interventie [4]. Nog erger: de ministerraad wist mogelijk niet eens van de ingreep [5]. Karremans zei in interviews dat hij ‘geen spijt’ had en het ‘precies zo weer zou doen’ [4]. Die uitspraken vielen slecht bij het Chinese ministerie van Handel, dat zich ‘diep teleurgesteld en zeer ontevreden’ toonde [4]. Nederlandse topambtenaren vlogen deze week naar Beijing om de schade te beperken [8]. Ze probeerden te voorkomen dat het conflict oversloeg naar andere sectoren zoals chemie of landbouw [4].
Wat betekent dit voor Nederlandse consumenten
Voor gewone Nederlanders kan deze crisis gevolgen hebben. Nexperia maakt chips die in alles zitten: van je wasmachine tot je auto [GPT]. Als de productie verstoord raakt, worden apparaten duurder of niet geleverd [GPT]. ASML-topman Christophe Fouquet waarschuwde al dat politieke interventies ‘de stabiliteit van de hele keten kunnen aantasten’ [7]. Karremans hoopt nu dat zijn concessie aan China de rust terugbrengt [1][2]. Hij noemde de hele affaire ‘een economische thriller’ - een understatement voor bedrijven die miljoenen verloren door de blokkade [8]. Of China nu echt tevreden is, blijft afwachten.