Boeing snijdt diep: 17.000 banen op de schop

Boeing snijdt diep: 17.000 banen op de schop

2024-10-12 economie

Chicago, zaterdag, 12 oktober 2024.
Vliegtuigreus Boeing schrapt 17.000 banen. Topman Ortberg noemt het bedrijf ‘in moeilijke positie’. Staking, productievertragingen en veiligheidsproblemen zorgen voor miljardenverlies. Eerste 777X komt pas in 2026. Drastische maatregel moet kosten drukken en concurrentiekracht herstellen.

Strategische Herstructurering

Met een krimp van tien procent van het personeelsbestand, komt de aankondiging van Boeing niet geheel onverwacht. De vliegtuigbouwer heeft te kampen met een reeks problemen die de productie ernstig vertragen. ‘Ons bedrijf bevindt zich in een moeilijke positie’, aldus CEO Kelly Ortberg[1]. De stakingen van ongeveer 33.000 werknemers, voornamelijk aan de Amerikaanse westkust, hebben de productie van de 737 MAX en de 777X volledig stilgelegd[2]. Deze druk op de ketel heeft geleid tot een verlies van bijna 4,5 miljard euro de afgelopen maanden. De herstructureringsplannen van Ortberg zijn erop gericht om de kosten te drukken en de efficiëntie te verbeteren, wat noodzakelijk is in het licht van de huidige economische realiteit[3].

Vertragingen en Veiligheidsproblemen

Naast de personeelsvermindering heeft Boeing ook te maken met aanzienlijke vertragingen in de levering van nieuwe vliegtuigen, zoals de 777X. Dit toestel zal nu pas in 2026 worden geleverd, een jaar later dan gepland[1]. Deze vertragingen zijn deels te wijten aan veiligheidsproblemen die de afgelopen jaren aan het licht zijn gekomen. In augustus 2024 leidde een incident met een losgeraakte vliegtuigdeur tot een grondig onderzoek door de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten, wat de productie verder vertraagde[2]. De huidige stakingen hebben deze problemen alleen maar verergerd, waardoor Boeing genoodzaakt is om drastische maatregelen te nemen om te overleven[3].

Een Blik op de Toekomst

Hoewel de huidige situatie somber lijkt, ziet Ortberg de ontslagen als een noodzakelijke stap om Boeing weer concurrerend te maken. ‘We moeten ons aanpassen aan een nieuwe realiteit’, verklaarde hij. De focus ligt nu op het verbeteren van de vliegtuigproductie en het verminderen van operationele kosten[1]. Daarnaast is er een stop gezet op de productie van het 767-vrachtvliegtuig, en worden de plannen voor nieuwe vliegtuigmodellen herzien. Deze veranderingen zijn bedoeld om de financiële stabiliteit van Boeing te waarborgen en het vertrouwen van klanten terug te winnen. Het bedrijf hoopt dat deze maatregelen uiteindelijk zullen leiden tot een hernieuwde groei en innovatie in de luchtvaartindustrie[3].

Bronnen


www.vrt.be www.hln.be www.nos.nl Boeing ontslagen