Duizenden koffers blijven achter op Schiphol door computerstoring in vertrekhal 2
Amsterdam, vrijdag, 19 december 2025.
Een technische storing legt vrijdag het bagagesysteem van Schiphol plat. Koffers moeten handmatig worden verwerkt, waardoor veel bagage niet meekan met vluchten. Vooral KLM-reizigers ondervinden hinder. De storing treft vertrekhal 2 op een van de drukste dagen van het jaar met 70.000 vertrekkende passagiers. Schiphol adviseert medicijnen in handbagage te stoppen. De achtergebleven koffers worden zo snel mogelijk nagestuurd.
Handmatige verwerking zorgt voor chaos
De computerstoring in vertrekhal 2 dwingt Schiphol-medewerkers om alle koffers handmatig in te checken [1][2][3]. Dit proces duurt veel langer dan de normale geautomatiseerde verwerking, waardoor niet alle bagage tijdig aan boord komt [2]. De storing treft vooral KLM en haar partners, die vertrekhal 2 als hoofdbasis gebruiken [3]. Schiphol zet extra personeel in om zoveel mogelijk koffers alsnog mee te krijgen [2][3]. De luchthaven benadrukt dat passagiers zelf wel gewoon kunnen reizen - alleen hun bagage blijft achter [2].
Kerstvakantie maakt timing extra pijnlijk
De storing valt samen met een “bedrijvige dag” door het begin van de kerstvakantie [2]. Ongeveer 70.000 reizigers vertrekken vrijdag vanaf Schiphol [2]. Dat is weliswaar minder dan de drukste zomerdag met 86.000 vertrekkers, maar nog altijd een flinke drukte [2]. Voor veel gezinnen betekent dit dat cadeaus, warme kleding of medicijnen niet aankomen op hun vakantiebestemming. Schiphol adviseert reizigers daarom dringend om essentiële spullen zoals medicijnen in hun handbagage te stoppen [2][3].
Storing inmiddels verholpen, nasleep blijft
Om 17:15 meldt Schiphol dat de storing is verholpen [1]. De achtergebleven bagage wordt samen met de luchtvaartmaatschappijen zo snel mogelijk nagestuurd [1][2][3]. Reizigers kunnen de onlinekanalen van hun luchtvaartmaatschappij raadplegen voor updates over hun bagage [1]. Schiphol erkent dat de situatie “erg vervelend” is voor zowel reizigers als luchtvaartmaatschappijen [1][2][3]. De luchthaven heeft nog niet bekendgemaakt wat de oorzaak van de storing was [2].