Amazon gooit 1,4 miljard euro op tafel om Bol.com de baas te worden
 
      
      
      Amsterdam, maandag, 27 oktober 2025.
Amazon investeert tot 2027 maar liefst 1,4 miljard euro in Nederland om eindelijk marktleider Bol.com te verslaan. Het geld gaat naar pakketkluizen, bezorging binnen één dag en hulp voor Nederlandse ondernemers via AI-tools. Meer dan zestig procent van Amazon.nl’s verkoop komt al van lokale partners, maar de échte verrassing? Amazon claimt dat Nederlandse mkb’ers via hun platform klanten in 170 landen wereldwijd bereiken - van Duitsland tot de VS. Deze miljardenstunt toont hoe serieus Amazon de Nederlandse e-commerce neemt na vijf jaar voorzichtig polsen van de markt.
Pakketkluizen en next-day delivery moeten het verschil maken
Amazon wil met deze investering vooral de bezorging drastisch verbeteren [1]. Het bedrijf plant meer pakketkluizen in Nederland, zodat klanten hun spullen snel kunnen ophalen [1][2]. De grote troef: bezorging binnen één dag moet eindelijk werkelijkheid worden [1][2]. Dat is nog altijd het grote voordeel van concurrent Bol.com, die al jaren razendsnel levert. Voor Nederlandse consumenten betekent dit concreet dat je morgenochtend je bestelling van gisterenavond kunt ophalen bij de supermarkt om de hoek. Een deel van het geld gaat ook naar AWS, Amazon’s cloudservice die een derde van de wereldwijde cloudmarkt beheerst [1]. Die tak wordt steeds belangrijker door de opkomst van AI [1].
Nederlandse ondernemers profiteren het meest
Het mkb staat centraal in Amazon’s Nederlandse plannen [2]. Eva Faict, manager van Amazon Nederland, belooft dat de investering ‘aanzienlijk ten goede komt aan Nederlandse mkb’ers die via Amazon.nl verkopen’ [2]. Meer dan 4.500 mkb’ers verkopen al via het platform, waarvan bijna 90 procent klanten bereikt in 170 landen wereldwijd [4]. Dat is indrukwekkend: een kleine webwinkel uit Almere kan plots klanten bedienen in Japan of Brazilië. Meer dan 75 procent van deze Nederlandse verkopers exporteert naar andere EU-landen, met Duitsland, Frankrijk, de VS, het VK en Italië als belangrijkste bestemmingen [4]. Amazon wil verkopers ook helpen met AI-tools voor betere productteksten [1]. Concreet betekent dit dat een ondernemer straks automatisch beschrijvingen krijgt die beter verkopen.
Vijf jaar na de start eindelijk voluit
Amazon startte in 2020 voorzichtig met Amazon.nl, na jaren waarin Nederlanders al konden bestellen via buitenlandse sites [1][2]. Nu heeft het bedrijf meer dan duizend werknemers in kantoren in Amsterdam en Den Haag, plus logistieke centra in Rozenburg en Almelo [1][2]. Of de nieuwe investering extra banen oplevert, wil Amazon niet zeggen [1][2]. Onafhankelijk onderzoek van Keystone Strategy schat dat Amazon’s investeringen in 2024 al meer dan 2.000 indirecte banen en 900 geïnduceerde banen ondersteunden in bouw, logistiek en professionele diensten [4]. Deze miljardeninvestering toont dat Amazon Nederland nu serieus neemt als groeimarkt. De vraag blijft: lukt het om Bol.com, dat al jaren marktleider is, van de troon te stoten?